Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1402749, author = {Spurný, Lubomír and Fančal, Petr}, article_location = {Brno}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-11}, keywords = {Music; Musicology; Performance; Score; Interpretation Research; Analysis of Recorded Music; Piano Music; Music Audio Files; Sonic Visualiser}, language = {cze}, issn = {1212-0391}, journal = {Musicologica Brunensia}, title = {Hudba a interpretace : K otázkám analýzy hudebního výkonu}, url = {http://hdl.handle.net/11222.digilib/137653}, volume = {52}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1402749 AU - Spurný, Lubomír - Fančal, Petr PY - 2017 TI - Hudba a interpretace : K otázkám analýzy hudebního výkonu JF - Musicologica Brunensia VL - 52 IS - 2 SP - 109-120 EP - 109-120 PB - Masarykova univerzita SN - 12120391 KW - Music KW - Musicology KW - Performance KW - Score KW - Interpretation Research KW - Analysis of Recorded Music KW - Piano Music KW - Music Audio Files KW - Sonic Visualiser UR - http://hdl.handle.net/11222.digilib/137653 L2 - http://hdl.handle.net/11222.digilib/137653 N2 - Tato studie představuje současný přístup k analýze hudební interpretace na základě zkoumání hudebních nahrávek. Přestože historie nahrávání hudebních dat trvá přibližně 120 let, je analýza zvukových nahrávek pro potřeby muzikologického či hudebně teoretického výzkumu poměrně novou disciplínou. (Nic na tomto tvrzení nezměnil ani rozmach srovnávací hudební vědy.) Řada odborných statí se pokouší nabídnout prostředky a metody, jež by vhodně analyzovaly interpretační výkon. Ani v této oblasti ale neexistuje pevná metodologie vědeckého zkoumání. Objevují se často vždy nanovo neobvyklé postupy, odrážející stav technologického vybavení zvukových laboratoří. Snahou je najít objektivní parametry a údaje, z typicky zvukově i časově komplikovaného hudebního záznamu či produkce v reálném čase, které lze jasně a zřetelně dokumentovat, analyzovat a porovnávat. (Jedná se často o soubor grafů, které zobrazují hudební dění dané skladby, či jejich části.) Stále platí, že z pohledu analýzy interpretačního výkonu mají nespornou výhodu zvukové nahrávky. Na rozdíl od živé produkce umožňují detailní a opakované měření časových úseků, na jejich základě zjišťujeme interpretační vývoj jednotlivce či proměnu stylu při srovnání s výkony jiných umělců, generací a interpretačních škol v různých časových obdobích. Lze rovněž vyslovit domněnku o pravdivosti častokrát opakovaného tvrzení odkazující na „adekvátní a jedině správné podání“ (národního) repertoáru. V našem přístupu jsme byli inspirováni některými zahraničními díly. V současné produkci nás zaujaly především práce Josého Antona Bowena, Nicholase Cooka a aktivity autorů soustředěných kolem Centra pro historii a analýzu hudebních nahrávek (CHARM). Navazujeme rovněž na průkopnické práce Milana Kuny a Miloše Bláhy. ER -
SPURNÝ, Lubomír a Petr FANČAL. Hudba a interpretace : K otázkám analýzy hudebního výkonu. \textit{Musicologica Brunensia}. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč.~52, č.~2, s.~109-120. ISSN~1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2017-2-11.
|