2017
Profesní portfolio učitele
ŠMEJKALOVÁ, Kateřina a Monika ŠINDELKOVÁZákladní údaje
Originální název
Profesní portfolio učitele
Název česky
Profesní portfolio učitele
Název anglicky
The Profesional teacher´s portfolio
Autoři
ŠMEJKALOVÁ, Kateřina a Monika ŠINDELKOVÁ
Vydání
1. vyd. Brno, 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017, od s. 148-154, 7 s. 2017
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8590-9
Klíčová slova česky
profesní portfolio; pedagogická praxe; prezentace učitelovi práce; sebereflexe
Klíčová slova anglicky
professional portfolio; pedagogical practice; teacher's work presentation; self-reflection;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 4. 2018 12:24, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
V originále
Nový kariérní řád učitelské profese v České republice začne být realizován od září roku 2017. Příspěvek popisuje portfolio jako nástroj pro profesní a osobní růst učitele, ale také jako zdroj pro hodnocení pedagogické práce. Autorky uvádí možná rizika při zpracování portfolia. V textu je dále charakterizována funkce a cíle portfolia. Autorky uvádí jednotlivé fáze portfolia a charakterizují jakým způsobem je možné s materiálem zařazeným v portfoliu pracovat. Systematicky uspořádaný materiál v portfoliu by měl pomoci učiteli lépe prezentovat svoji práci. Učitel se ve svém portfoliu bude moci ke svým, prezentovaných aktivitám vracet zpětně. Portfolio by mělo být nejen o vědomostech a dovednostech, ale také vyvíjejících se postojích učitele. Na příkladu z pedagogické praxe jsou uvedené možnosti prezentace práce učitele. Jedná se především o zařazování příkladů typových nebo naopak mimořádných z pedagogické praxe do portfolia.
Anglicky
The new career charter of the teaching profession in the Czech Republic will be implemented from September 2017. The paper describes the portfolio as a tool for professional and personal growth of the teacher, but also as a source for the evaluation of teaching work. The authors point out possible risks in the processing of the portfolio. The features and goals of the portfolio are further characterized in the text. The authors present the individual phases of the portfolio and describe how it is possible to work with the material included in the portfolio. Systematically arranged material in the portfolio should help the teacher to better present his work. The teacher will be able to return back to his / her present activities in his / her portfolio. The portfolio should not only be about the knowledge and skills, but also the developing attitudes of the teacher. An example of pedagogical practice is the possibility of presenting the teacher's work. This is mainly about the inclusion of examples of typological or extraordinary practices in the portfolio.