RUMÁNEK, Ivan. Quantitative metre in noh. Dálný východ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, roč. 7, č. 1, s. 32-45. ISSN 1805-1049.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Quantitative metre in noh
Název česky Časomíra jako metrum v noh
Autoři RUMÁNEK, Ivan (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Dálný východ, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 1805-1049.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW plný text výsledku Odkaz na informace o publikaci na stránkách vydavatele
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00099373
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky noh; hiranori; onori; chunori; syllabic and quantitative prosody; tanka; kuse(mai); Shinran; wasan; Iroha uta; Homer; hexametre; dactyl; Tocharoi; Yuezhi; Alexander the Great; Hellenism; Greek influence on Buddhist sculpture; Gandhara
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 17. 5. 2018 14:27.
Anotace
The hiranori rhythm, unique for the noh drama, combines the asymetrical (7–5) syllabic metre of the Japanese poetry with a symetrical 8-beat rhythm of the noh melodic singing (fushi). The study discloses its resemblance with the Greek quantitative metre of hexameter and seeks to explain the presence of quantitative prosody, otherwise atypical for Japan, through tracing back the origin of the hiranori rhythm on the Japanese soil and in the Buddhist chanting practice which, the study hypothesizes, might show a historical link with the Hellenistic cultures of Central Asia and their Greek heritage.
Anotace česky
Hiranori, specifický rytmus dramatu nó, kombinuje asymetrické sylabické metrum 7-5, typické pro japonskou poezii, se symetrickým osmidobovým rytmem nóového melodického zpěvu (fuši). Studie odhaluje jeho podobnost s řeckým časoměrným metrem hexametru a hledá vysvětlení pro přítomnost časoměrné prosodie, jinak pro Japonsko atypické, přes sestupování v čase k původu rytmu hiranori na japonské půdě a k buddhistické recitaci, která, jak studie hypotetizuje, by mohla poukazovat na historický souvis s hellénistickými kulturami Střední Asie a jejím řeckým dědictvím.
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 18:32