k 2017

Mimoškolní faktory ovlivňující rozhodnutí začínajících učitelů odejít z profese

MINAŘÍKOVÁ, Eva a Klára ULIČNÁ

Základní údaje

Originální název

Mimoškolní faktory ovlivňující rozhodnutí začínajících učitelů odejít z profese

Název anglicky

Out-of-school factors influencing novice teachers‘ career intentions

Autoři

MINAŘÍKOVÁ, Eva a Klára ULIČNÁ

Vydání

2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

začínající učitelé; drop out; mimoškolní faktory
Změněno: 22. 1. 2018 10:05, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Anotace

V originále

Začínající učitelé jsou v profesní fázi, která na ně klade mnohé požadavky. Jsou často nuceni převzít veškeré povinnosti stejně jako zkušení učitelé. Jedná se o tzv ostrý start, což pro začínající učitele představuje značnou zátěž. Mimo profesní povinnosti jsou zpravidla ve fázi usazování se na novém místě, hledání nového bydlení a zakládání rodiny. Všechny tyto faktory mohou ovlivňovat učitele při rozhodování o jejich budoucí kariéře – zda setrvat v profesi či z ní odejít. Jednou z výzkumných otázek, kterými jsme se v rámci širšího výzkumného projektu Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů zabývali, je, jak ovlivňují mimoškolní faktory rozhodnutí začínajících učitelů setrvat či odejít z profese. Mezi mimoškolní faktory řadíme jak faktory vztahující se k profesi (ale ne škole), např. rodiče žáků, komunita blízká škole, širší společenský kontext, tak i faktory osobní (např. well-being, dojíždění do zaměstnání, rodinný stav). Data byla sbírána pomocí dotazníku (70 Likertových škál, kontextové otázky) v průběhu roku 2016. Výzkumný vzorek zahrnuje 126 začínajících učitelů (do 3 let praxe). Výsledky naznačují, že začínající učitelé, kteří zamýšlí setrvat v profesi, pozitivněji hodnotí svůj well-being, ale i širší společenský kontext (např. finanční ohodnocení učitelů), i když jen do určité míry. V hodnocení podpory od veřejnosti (uznání náročnosti povolání apod.) se ti, kteří chtějí zůstat, a ti, kteří chtějí odejít, téměř neliší. Rozdíly existují ve vnímané míře podpory od rodičů žáků. Negativnější hodnocení spolupráce s rodiči, jejich podpory a uznání, je nicméně spojeno spíše se záměrem začínajících učitelů změnit školu, ne odejít z profese.

Anglicky

Novice teachers are in a stage of their career that presents them with many demands. They are required to take on all responsibilities of seasoned teachers, which can mean a considerable burden for them. Moreover, oftentimes they are in a stage of change in their personal lives, settling down in a new place, building a home and starting a family. All this can sometimes lead to their decision to leave the profession. One of the research questions that we focused on as a part of a broader research project (How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation; GA15-12956S) was how out-of-school factors influence novice teachers decisions to leave the profession. The out-of-school factors include both factors connected to the profession (but not to the school), such as students’ parents, community, broader socio-political context, and factors connected to teachers’ personal lives (e.g. well-being, commuting, family and living arrangements). The data was collected using a questionnaire (70 Likert scale items, context questions) in 2016. The research sample comprises 126 novice teachers with up to 3 years of experience. The results suggest that novice teachers that intend to remain in the profession rate their sense of well-being more positively, as they do with the broader socio-political context (especially salary). However, the latter only to a certain extent. When asked about the support from the general public (people’s regard for how demanding a job teaching is etc.), teachers intending to leave and teachers intending to stay differ only marginally. Nevertheless, there are differences when it comes to support from parents. More negative views on this issue are, however, connected to intentions to change schools rather than leave the profession altogether.

Návaznosti

GA15-12956S, projekt VaV
Název: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů