2017
Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss. Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"
ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss. Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"
Název anglicky
Johann Georg Etgens and Dionysius Strauss. A New Approach to the Baroque "Marat Icones" Sketch Book
Autoři
ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2017, 1211-7390
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00095439
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; barokní kresba; nástěnná malba; 18. století; Morava; Rajhrad; concettismo; Marat Icones
Klíčová slova anglicky
Johann Georg Etgens; Dionysius Strauss; baroque drawing; ceiling painting; 18th century; Moravia; Rajhrad; concettismo; Marat Icones
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2018 09:44, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Skicář „Marat Icones“ s kresbami údajně italských umělců, který si pořídil a posléze do něj také kreslil a psal hradiský premonstrát a řádový malíř Dionýsius Strauss (1660-1720), obsahuje překvapivě i kresby malíře a freskaře Jana Jiřího Etgense (1691-1757). Pětice nově identifikovaných kreseb se vztahuje k freskové výzdobě klášterního kostela benediktinů v Rajhradě u Brna, jehož nástěnné malby Etgens vytvořil mezi léty 1726-1729. Identifikace pěti Etgensových kreseb vyvolává řadu otázek, jež ve výsledku vedou ke zpochybnění autorství ostatních „italských“ kreseb ve skicáři i dosavadní hypotézy o původu a podobě alba.
Anglicky
The „Marat Icones“ sketch book with the drawings of alleged Italian artists, which Hradisko Premonstratensian and monastic painter Dionysius Strauss (1660-1720) acquired and later drew into, surprisingly contains drawings of a painter and frescoer Johann Georg Etgens (1691-1757). The five new identified drawings are linked to the fresco decoration of a monastic church of the Benedictines in Rajhrad near Brno, the wall paintings of which Etgens created from 1726 to 1729. The identification of Etgens´ five drawings raises a number of questions that ultimately lead doubts concerning the authorship of the other „Italian“ drawings in the sketch book also former hypothesis on the origin and appearance of the album.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaV |
|