RABUŠICOVÁ, Milada. Intergenerational Dialog as a Way to Sustainability: Young Children and Older People Acting Together. In Understanding Learning - Changing Education. Towards education for sustainable development, mezinárodní konference OMEP, Varšava. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Intergenerational Dialog as a Way to Sustainability: Young Children and Older People Acting Together
Název česky Mezigenerační dialog jako cesta k udržitelnosti: malé děti a starší lidé společně
Autoři RABUŠICOVÁ, Milada.
Vydání Understanding Learning - Changing Education. Towards education for sustainable development, mezinárodní konference OMEP, Varšava, 2017.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky mezigenerační dialog; předškolní výchova; udržitelný rozvoj; malé děti; starší generace
Klíčová slova anglicky intergenerational dialog; preschool education; sustainable development; small children; older generation
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr., učo 848. Změněno: 30. 1. 2018 18:34.
Anotace
The leading question of my presentation is how interactions between young children and older people can develop better understanding between generations and can contribute to their well-being. Intergenerational dialogue was the method introduced within the OMEP world project to clarify the links between Education for Sustainable Development and life-long learning in terms of intergenerational cooperation. Thus, the first part of the presentation is based on analysis of data collected from countries participating in the OMEP World Project “International Dialogue for ESD”. The second part of the presentation is based on findings from the European project called Together Old and Young (TOY), which was designed in several European countries (including Poland) to research and develop good practice in intergenerational learning involving young children and older people. In the last part, an example of social practice from Austria and The Czech Republic, project named “Trojlístek” (“Shamrock”) will be presented. This project puts together families with small children and seniors – volunteers in the role of foster grandparents. Also other examples of activities created specifically for young children and older people to be together, to play together, and learn from each other will be showed.
Anotace česky
Vůdčí otázka této přednášky je, jak mohou interakce mezi malými dětmi a starší generací přispět ke vzájemnému lepšímu porozumění mezi generacemi a jak mohou přispět k jejich dobrému životu. Mezigenerační dialog byl jako metoda představen ve světovém projektu OMEP, který hledal cesty mezi výchovou pro udržitelný rozvoj a celoživotním učením. První část prezentace se opírá právě o tento projekt (International Dialogue for ESD), druhá část vychází z evropského projektu nazvaného Together Old and Young (TOY) a konečně poslední část je založena na projektu zvaném Trojlístek realizovaném v České republice a v Rakousku, v jehož rámci jsou propojovány rodiny s malými dětmi s náhradními prarodiči.
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaVNázev: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 10:12