2017
Kdo je umělec (ve středověku)? Volvinius, Miláno a Říše
FOLETTI, IvanBasic information
Original name
Kdo je umělec (ve středověku)? Volvinius, Miláno a Říše
Name (in English)
Who is the Artist (in the Middle Ages)? Volvinius, Milan and the Empire
Authors
FOLETTI, Ivan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
StředověC JinaX, 14. 12. 2017, Brno, 2017
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Requested lectures
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00099725
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
Volvinus; Angilbertus; Invention of the Artist; Golden Altar; Iconology
Tags
Changed: 24/4/2018 16:34, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
In the original language
Zlatý oltář baziliky Sant'Ambrogio v Miláně, datovaný do léta Angilberta II. (824-59), je ozdoben postavou označenou jako Wolvinius magister phaber. Po celé roky se toto znázornění považovalo za hrdý podpis mistra, který řídil dílnu odpovědnou za vytvoření tohoto nádherného předmětu. Marco Petoletti tyto závěry zrelativizova: v současných pramenech je zlatý oltář představován jako obraz archy smlouvy. Jméno tvůrce archy, Bezalel, je známo. Pojmenování osoby, která řídila materiální provedení oltáře, znamenalo, že se mu dává biblickou hodnotu. V biblickém textu je však zmíněn další řemeslník, Oolibab. Znamená to tedy, že jsou oba "zastoupeni" obrazy Angilberta a Volvina?
In English
The golden altar of the Basilica of Sant’Ambrogio in Milan, dated to the years of Angilbert II (824-59), is adorned with a figure designated as Wolvinius magister phaber. For years, this representation was considered the proud signature of the master directing the workshop responsible for creating this wonderful object. Marco Petoletti qualified such conclusions: in contemporary sources, the golden altar is presented as a sort of ark of the covenant. The name of the ark’s creator, Bezalel, is known. Naming the person directing the material execution of the altar then meant giving him a biblical value. In the biblical text another artisan is however mentioned, Ooliab. Should we then imagine that they are both “represented” with the feature of Angilbertus and Volvinus?