p 2017

Kdo je umělec (ve středověku)? Volvinius, Miláno a Říše

FOLETTI, Ivan

Základní údaje

Originální název

Kdo je umělec (ve středověku)? Volvinius, Miláno a Říše

Název anglicky

Who is the Artist (in the Middle Ages)? Volvinius, Milan and the Empire

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

StředověC JinaX, 14. 12. 2017, Brno, 2017

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00099725

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Volvinus; Angilbertus; Invention of the Artist; Golden Altar; Iconology

Štítky

Změněno: 24. 4. 2018 16:34, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Zlatý oltář baziliky Sant'Ambrogio v Miláně, datovaný do léta Angilberta II. (824-59), je ozdoben postavou označenou jako Wolvinius magister phaber. Po celé roky se toto znázornění považovalo za hrdý podpis mistra, který řídil dílnu odpovědnou za vytvoření tohoto nádherného předmětu. Marco Petoletti tyto závěry zrelativizova: v současných pramenech je zlatý oltář představován jako obraz archy smlouvy. Jméno tvůrce archy, Bezalel, je známo. Pojmenování osoby, která řídila materiální provedení oltáře, znamenalo, že se mu dává biblickou hodnotu. V biblickém textu je však zmíněn další řemeslník, Oolibab. Znamená to tedy, že jsou oba "zastoupeni" obrazy Angilberta a Volvina?

Anglicky

The golden altar of the Basilica of Sant’Ambrogio in Milan, dated to the years of Angilbert II (824-59), is adorned with a figure designated as Wolvinius magister phaber. For years, this representation was considered the proud signature of the master directing the workshop responsible for creating this wonderful object. Marco Petoletti qualified such conclusions: in contemporary sources, the golden altar is presented as a sort of ark of the covenant. The name of the ark’s creator, Bezalel, is known. Naming the person directing the material execution of the altar then meant giving him a biblical value. In the biblical text another artisan is however mentioned, Ooliab. Should we then imagine that they are both “represented” with the feature of Angilbertus and Volvinus?