KLIMUSOVÁ, Helena. Psychometric Properties of the Czech Version of the Strengths and Difficulties Questionnaire. In ICEEPSY International Conference on Education&Educational Psychology, Oct 11, 2017 - Oct 14, 2017. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Psychometric Properties of the Czech Version of the Strengths and Difficulties Questionnaire
Název česky Psychometrické vlastnosti české verze dotazníku Strengths and Difficulties Questionnaire
Autoři KLIMUSOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ICEEPSY International Conference on Education&Educational Psychology, Oct 11, 2017 - Oct 14, 2017, 2017.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Portugalsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00095456
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky SDQ; behavioral screening; psychometric properties; informant
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Změněno: 14. 2. 2019 23:47.
Anotace
The Strengths and Difficulties Questionnaire is a widely used screening instrument. The SDQ is a brief behavioral screening questionnaire that yields a Total Difficulties Score and five scales scores. Although there are a lot of studies investigating its psychometric properties, we present a complex study of the self-report, parent and teacher version of the SDQ in adolescents. The aim of our study was to examine the reliability (as the internal consistency), the construct validity, and the concurrent validity of all three versions of the instrument. The study was conducted on a sample of adolescents aged 11 to 16 years (N=680, 53% of females). Reliability was examined using Cronbach’s alpha and McDonald’s omega; the construct validity was examined by Confirmatory Factor Analysis; and the criterion validity was investigated by correlations with subscales of the Spence Children's Anxiety Scale (SCAS), Mental Health Continuum - Short Form (MHC-SF), and the Children’s Depression Inventory (CDI), and also by associations with teacher nomination technique results. The SDQ Total Difficulties scores and the SDQ emotional symptoms scale scores were associated with CDI Total scores and also with Emotional Problems scores, as well as with the SCAS generalized anxiety scores. The SDQ prosocial behavior scores of both the parent and the teacher form were associated with the teacher nomination technique results. The original five-factor structure was confirmed for all three versions of the instrument.
Anotace česky
Dotazník Strengths and Difficulties Questionnaire je široce používaným screeningovým nástrojem. SDQ je krátký dotazník, jehož výsledkem je celkový skór a pět dílčích skórů. Ačkoli existuje mnoho studií, které zkoumají jeho psychometrické vlastnosti, provedli jsme komplexní studii o sebeposuzovací, rodičovské a učitelské verzi SDQ u adolescentů. Cílem naší studie bylo prověřit reliabilitu (vnitřní konzistenci), konstruktovou a souběžnou validitu všech tří verzí nástroje. Studie byla provedena na vzorku dospívajících ve věku 11 až 16 let (N = 680, 53 % žen). Reliabilita byla zkoumána pomocí koeficientů Cronbachova alfa a McDonaldova omega; konstruktová validita byla ověřována konfirmační faktorovou analýzou; a souběžná validita byla zkoumána korelacemi s dílčími škálami Spenceho Children's Anxiety Scale (SCAS), Kontinuum duševního zdraví - zkrácená forma (MHC-SF) a Child Depression Inventory (CDI), a rovněž vztahy s výsledky nominační techniky učitelů. Celkový skór SDQ a skóry škály emocionálních symptomů SDQ byly asociovány s celkovým skórem CDI a také se škálou Emotional Problems, stejně jako s generalizovaným skórem úzkosti (SCAS). Hodnoty skóru prosociálního chování SDQ rodičovské i učitelské formy korelovaly s výsledky učitelské nominační techniky. Původní pětifaktorová struktura byla potvrzena pro všechny tři verze nástroje.
Návaznosti
GA16-11062S, projekt VaVNázev: Depresivita v dětství a dospívání: diagnostika v kontextu vývojových trendů (Akronym: DEPRESE)
Investor: Grantová agentura ČR, Depresivita v dětství a dospívání: diagnostika v kontextu vývojových trendů
VytisknoutZobrazeno: 18. 9. 2024 23:04