ŠTĚPÁNEK, Kamil. On Model Analyses of the Media from the Viewpoint of the Didactics of History (an Illustrious Historical Figure – Charles IV). CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL. Masarykova univerzita, 2017, roč. 9, č. 2, s. 9-20. ISSN 1803-6546. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2017-009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název On Model Analyses of the Media from the Viewpoint of the Didactics of History (an Illustrious Historical Figure – Charles IV)
Název česky K modelovým analýzám médií optikou didaktiky dějepisu (významné historické osobnosti – Karel IV.)
Autoři ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, Masarykova univerzita, 2017, 1803-6546.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00099907
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2017-009
UT WoS 000423909000002
Klíčová slova anglicky history teaching; didactics of history; media education; historical figures I
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 17. 5. 2018 14:14.
Anotace
Historical figures have always aroused the kind of interest we would, in the modern age, call media publicity. What we have in mind here is, first and foremost, pictorial media, the communication of which was intended for the widest possible range of recipients, as well as textbooks and other didactic aids. Modern historical education is based on the concept of historical culture, for which reason it is assumed that the given communication will, rather than mere illustration, become a qualitatively new teaching aid. The text presented here analyses the potential of individual media (from academic texts and works of art to feature films, currency and postage stamps) using the example of a medieval sovereign, and gives an interpretation of the connection between media education and history teaching with a view to the development of the historical awareness of the pupil and his or her media literacy.
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 08:50