Detailed Information on Publication Record
2017
Motivace k učení se němčině v kontextu výuky cizího odborného a akademického jazyka
DUNOWSKI, EliškaBasic information
Original name
Motivace k učení se němčině v kontextu výuky cizího odborného a akademického jazyka
Name (in English)
German Language Motivation in the Context of Teaching a Foreign Language for Specific and Academic Purposes
Authors
DUNOWSKI, Eliška
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 251 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 4, 2017
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-210-8783-5
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-8783-2017
Tags
Změněno: 14/2/2018 11:49, PhDr. Lea Novotná
V originále
Kniha se zabývá tématem motivace k učení se němčině, které je zasazeno do kontextu výuky cizího odborného a akademického jazyka. Teoreticky se práce opírá zejména o Gardnerovu teorii motivace, teorii sebeurčení a atribuční teorii. Výzkum proběhl v prostředí výuky cizího odborného a akademického jazyka na Masarykově univerzitě v Brně, kde jsou studenti všech nefilologických oborů povinni složit v rámci studia zkoušku z jednoho cizího odborného a akademického jazyka. Výzkumný design sestával z kvantitativní a kvalitativní fáze. Srovnání výsledků obou výzkumných fází prokázalo shodu téměř u všech vytvořených motivačních identifikátorů, přičemž jako naprosto zásadním právě pro motivaci k učení se odborné a akademické němčině se ukázal zejména motiv relevance.
In English
The book discusses German learning motivation in the context of teaching a foreign specific and academic language. Gardner's model of motivation is the core of the theory of this study together with self-definition theory and attribution theory. Research was based on a foreign language for specific and academic purposes education at Masaryk University in Brno. The research design consisted of two research stages: qualitative and quantitative. Combining the results of the two research stages indicated a correspondence of almost all of the motivational identifiers. The crucial one in terms of German for specific and academic purposes learning motivation proved to be the element of relevance.