J 2018

Czech teachers' attitudes towards curriculum reform implementation

JANÍK, Tomáš, Tomáš JANKO, Karolína PEŠKOVÁ, Petr KNECHT, Michaela SPURNÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Czech teachers' attitudes towards curriculum reform implementation

Název česky

Postoje českých učitelů k implementaci kurikulární reformy

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš JANKO (203 Česká republika, domácí), Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí) a Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Human Affairs-Postdisciplinary Humanities Social Sciences Quarterly, Berlin, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2018, 1210-3055

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00100823

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000425913800006

Klíčová slova česky

kurikulum; kurikulární reforma; implementace; postoje učitelů

Klíčová slova anglicky

curriculum; curriculum reform; implementation; teacher attitudes

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 2. 2019 16:33, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The study focuses on the implementation of curriculum reform in grammar schools in the Czech Republic. The purpose of this study was to explore the attitudes of grammar school teachers towards the reform and its implementation. The perceived benefits of and problems with the curriculum reform were measured using closed-ended items (on a Likert scale). The research sample of this questionnaire survey consisted of 1,098 teachers from 58 schools. The results indicate that the reform has been more readily accepted in pilot schools than in non-pilot schools. In general, it can be concluded that although there was support for the main ideas behind the reform, the majority of teachers have not accepted the reform as a whole. The multiple regression analysis revealed that gender, position, length of teaching experience, and knowledge of specific characteristics of curriculum reform did not significantly contribute to teachers’ acceptance of the curriculum reform.

Česky

Studie se zaměřuje na implementaci kurikulární reformy na gymnáziích v České republice. Cílem studie bylo popsat postoje učitelů gymnázií k reformě a její implementaci. Vnímané výhody a problémy související s kurikulární reformou byly zjišťovány pomocí uzavřených položek na Likertově škále. Výzkumný soubor dotazníkového šetření zahrnoval 1098 učitelů ze 58 gymnázií. Výsledky naznačují, že reforma byla více přijata na pilotních školách než na nepilotních. Celkově vzato lze konstatovat, že většina učitelů reformu nepřijala. Regresní analýza odhalila, že proměnné pohlaví, pozice na škole, délka učitelské praxe a povědomí o specifických charakteristikách reformy nemají na přijetí reformy signifikantní vliv.

Návaznosti

GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy