JANČOVÁ, Martina, Libuše VODOVÁ, Blažena BRABCOVÁ, Jindřich ŠTELCL a Alena ŽÁKOVSKÁ. Den biologie 2017. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Den biologie 2017
Název česky Den biologie 2017
Název anglicky The Day of Biology 2017
Autoři JANČOVÁ, Martina, Libuše VODOVÁ, Blažena BRABCOVÁ, Jindřich ŠTELCL a Alena ŽÁKOVSKÁ.
Vydání 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Uspořádání workshopu
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky mikroskop, řasy, průduchy, mikrofotografie, klíště, bezobratlí, dýchací pohyby, migrace, typy dýchání, pohyby rostlin
Změnil Změnila: Mgr. Martina Jančová, Ph.D., učo 10561. Změněno: 21. 2. 2018 12:28.
Anotace
Katedra biologie PdF MU uspořádala v pátek 10. 11. 2017 jednodenní akci nazvanou Den biologie za podpory Fondu vzdělávací politiky MŠMT z projektu „Podpora studijních programů pro studenty pedagogických oborů a pedagogické pracovníky na Masarykově univerzitě“. Řadu zajímavých úkolů se vzdělávacím charakterem plnilo během celého dne 170 žáků druhého stupně základních škol. Čtyři hlavní tematické celky byly rozděleny do tří laboratoří a jedné učebny. V první laboratoři nazvané „Co nevidím, to si přiblížím mikroskopem“, žáci pozorovali nálevníky, rozsivky a řasy, které se vyskytují v listopadu v řece Svratce a také si vytvořili své trvalé preparáty s průduchy rostlin, křídlem včely a rozsivkami. Cílem úkolů bylo ukázat rozmanitost tvarů a rysů na rozsivkových schránkách a seznámit žáky s determinací rozsivek. Žáci si také zkusili vyřešit za pomocí mikroskopů kriminální čin. Cílem zde bylo nenásilnou formou upozornit na rozdílnosti ve stavbě vlasů a různých zvířecích chlupů. Úkoly v učebně se soustředily na „Tok energie“ v buňkách a souvislost s různými pohyby živých organismů. Žáci si vyrobili malý funkční model lidských plic a utřídili si rozličné formy příjmu kyslíku u různých organismů. Seznámili se a také si zasadili hýbající se rostlinu „mimózu“, srovnali si migraci úhoře a lososa a stanovovali trasu migrací čápů do Afriky. V laboratoři nazvané „Nebezpeční živočichové“ si mohli prohlédnout zajímavé sbírky rozličných bezobratlých živočichů, pozorovat povrch těla živočichů se šupinami za pomocí preparátů v lihu (užovka obojková, zmije obecná, slepýš křehký) a dozvědět se důležité informace k životním stádiím klíštěte obecného a ochraně před nebezpečnými chorobami, které přenáší. Poslední laboratoř nazvaná „Záhady mikrosvěta“ si za pomocí přiřazování mikroskopických fotografií a reálných předmětů, částí těla člověka, hornin a minerálů, kladla za cíl ukázat žákům běžné věci, které je obklopují netradičním způsobem po mnohonásobném zvětšení elektronovým, polarizačním a světelným mikroskopem Úspěšní řešitelé úkolů si v závěru své návštěvy mohli vybrat za odměnu minerál a učitel potom pro třídu jeden z karetních klíčů ze světa rostlin, motýlů či jiných bezobratlých. Cílem celé aktivity, na jejíž organizaci se podílelo osm členů Katedry biologie a téměř dvacet studentů, bylo především zvýšit zájem žáků o studium přírodních věd. Aktivita týmu katedry byla finančně podpořena 16 tis. Kč na nákup materiálu a pomůcek, 3 tis. Kč na služby a 15. tis. Kč na odměny pro organizátory. Badatelsky strávený den za zájmu hojného počtu žáků a studentů nás velmi potěšil a doufáme, že v podobných aktivitách budeme mít možnost pokračovat.
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 13:45