DURNA, Radek, Hana SVOBODOVÁ a Adam KONÍČEK. ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Geografická revue. Banská Bystrica: Katedra geografie FPV UMB, 2017, roč. 13/2017, č. 2, s. 29-39. ISSN 1336-7072. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Název česky ANALÝZA PROGRESE UČEBNÍCH ÚLOH VZTAHUJÍCÍCH SE K TERÉNNÍ VÝUCE V ČESKÝCH UČEBNICÍCH ZEMĚPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Název anglicky ANALYSIS OF PROGRESSION OF OUTDOOR EDUCATION LEARNING TASKS IN CZECH ELEMENTARY SCHOOL TEXTBOOKS
Autoři DURNA, Radek (203 Česká republika, garant, domácí), Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Adam KONÍČEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Geografická revue, Banská Bystrica, Katedra geografie FPV UMB, 2017, 1336-7072.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00100038
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.24040/GR.2017.13.2.29-39
Klíčová slova anglicky text book; learning task; outdoor education; elementary school
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Radek Durna, učo 323463. Změněno: 14. 3. 2018 14:49.
Anotace
Příspěvek seznamuje čtenáře s výsledky analýzy učebních úloh vyskytujících se ve vybraných, aktuálně používaných českých učebnicích zeměpisu pro základní školy. S důrazem na jejich potenciální využití pro výuku v terénu. Analyzováno bylo dvacet učebnic pro 6. až 9. ročník ZŠ. V první fázi analýzy rozhodla dvojice autorů pomocí metody cross-check, zda je daná úloha využitelná jako námět pro výuku v terénu či nikoliv. Úlohy označené jako vhodné pro terénní výuku byly sepsány a označeny. U každé úlohy bylo identifikováno aktivní sloveso, pomocí nějž je úloha zadána. Dále jsme kriticky řadili úlohy podle kognitivní náročnosti do jednotlivých kategorií revidované Bloomovy taxonomie cílů. Kognitivní náročnost byla zjišťována porovnáním obsaženého aktivního slovesa v analyzované úloze s aktivními slovesy, která různí autoři doporučují pro jednotlivé kategorie revidované Bloomovy taxonomie cílů. Dále bylo sledováno, zda jsou v učebnicích zeměpisu pro vyšší ročníky (8.–9. roč.) ZŠ více zastoupeny náročnější úlohy formulované pomocí aktivních sloves vyžadujících zapojení vyšších kognitivních operací než v učebnicích pro nižší ročníky (6.–7. roč.)
Anotace anglicky
This paper focuses on the analysis of the educational/learning tasks, which can be found in geographical teaching books (used in Czech primary schools). Twentynine books (and exercise books) were analysed. The first step of this analysis was to identify such tasks which can be used for outdoor education. We are using the cross-check method to verify if the task is suitable for outdoor education or not. In each task, the active verb (e. g. to describe, to explain, to apply, to analyse, to compare, to organize etc.) was identified. Through identification and comparison of these verbs with Bloom’s taxonomy of learning domains (especially the cognitive domain), we have classified the relevant learning task into six levels according to their degree of cognitive difficulty. Each task was monitored whether it contains information about the allocation of time, localization of fieldwork, interdisciplinary relations and form of education and discussed. The next aim of this analysis is to identify if there is some cognitive progression among learning tasks in textbooks for higher grades of elementary school.
Návaznosti
MUNI/A/1262/2016, interní kód MUNázev: Příprava učitelů zeměpisu a přírodopisu na terénní výuku
Investor: Masarykova univerzita, Příprava učitelů zeměpisu a přírodopisu na terénní výuku, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 5. 2024 22:52