Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1409304, author = {Flašar, Martin}, address = {Bratislava}, booktitle = {Serialita a repetícia : Zborník z Mezinárodného interdisciplinárneho sympózia}, editor = {Rusinová, Zora; Kralovič, Ján}, keywords = {time; loop; repetition; minimalism; serialism; point; surface; color; figure; background; Gestalt psychology; O. Messiaen; I. Xenakis; J.-F. Lyotard; M. Nyman}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Bratislava}, isbn = {978-80-8189-015-4}, pages = {64-71}, publisher = {Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave}, title = {Minimal music jako problém figury a pozadí}, url = {https://vsvusympozium.files.wordpress.com/2017/06/martin-flasar1.docx}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1409304 AU - Flašar, Martin PY - 2017 TI - Minimal music jako problém figury a pozadí PB - Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave CY - Bratislava SN - 9788081890154 KW - time KW - loop KW - repetition KW - minimalism KW - serialism KW - point KW - surface KW - color KW - figure KW - background KW - Gestalt psychology KW - O. Messiaen KW - I. Xenakis KW - J.-F. Lyotard KW - M. Nyman UR - https://vsvusympozium.files.wordpress.com/2017/06/martin-flasar1.docx N2 - Když se v 60. letech v USA objevily první tendence k práci s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o mnohem více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením minimal music v průběhu vývoje podstoupil proces objektivace, v němž se ostinátní plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu. ER -
FLAŠAR, Martin. Minimal music jako problém figury a pozadí. In Rusinová, Zora; Kralovič, Ján. \textit{Serialita a repetícia : Zborník z Mezinárodného interdisciplinárneho sympózia}. Bratislava: Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, 2017, s.~64-71. ISBN~978-80-8189-015-4.
|