2017
Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ
TUŽILOVÁ, PetraZákladní údaje
Originální název
Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ
Název anglicky
Reading and readership through eyes of teachers and parents of 4th grade pupils of elementary schools
Autoři
TUŽILOVÁ, Petra (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Edukácia, Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2017, 1339-8725
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00100218
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
čtení; čtenářství; čtenářská gramotnost; učitel; žák; rodič
Klíčová slova anglicky
reading; readership; reading literacy; teacher; student; parent
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2018 16:10, Dana Nesnídalová
V originále
Článek obsahuje výsledky pilotního výzkumu čtenářských a gramotnostních dovedností, sestavených na základě informací získaných od učitelů čtvrtých tříd základních škol. Cílem výzkumu realizovaným mezi učiteli a rodiči dětí 4. ročníků ZŠ je analýza informací, jak učitelé podporují rodiče v rozvoji čtení a čtenářství jejich dítěte, tj. jak ovlivňují individuální čtenářství dětí, a jaký vztah existuje s čtenářskou gramotností dítěte. Dostupné výzkumy čtení (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) a čtenářské gramotnosti (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) uvádějí, že klíčový je v tomto směru přístup rodiny. Podle Trávníčka (2008) je jednou z proměnných, které odlišuje čtenáře od nečtenářů, rodina - z téměř padesát procent stojí mezi faktory, které vedly respondenty k četbě. Druhé místo je obsazeno učitelem jako osobou, která má vliv na čtení žáka. Metodologický základ výzkumu spočívá v rozhovorech s učiteli a rodiči žáků 4. ročníku ZŠ, které sledují, jak učitelé podporují rodiče svých žáků, a jaký je ideální koncept podpory, který rodiče preferují. Řešený problém jenahlížen z několika oblastí: osobní vztah učitelů a rodičů k čtení a čtenářství, jejich projevovaný zájem o dětské čtení a rodinnou čtenářství, a zejména podpora učitelů poskytovaná rodičům jejich žáků. Pilotní výzkum potvrdil předpoklad, že učitelé základních škol kladou velký důraz na čtení, i když se nezaměřují na sledování výzkumných studií a statistik gramotnosti a čtení. Závěr práce shrnuje další možnosti výzkumu a využití výsledků.
Anglicky
The paper contains the annotated results of the pilot research of reading and literacy skills, compiled on the basis of information obtained from the fourth grade elementary school teachers. The aim of the research that is realized among teachers and parents of children of the fourth grade of elementary school, is the analysis of information, how teachers encourage parents to develop reading and readership of the child, i.e. how they affect children's individual reading, and what relationship exists with the literacy skills of a child. The available research of reading (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) and reading literacy (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) suggests that the key is in this direction the approach of the family. According to Trávníček (2008), one of the variables that distinguishes readers from nonreaders is the family – almost fifty percent stands out among the factors that led respondents to the reading. The second place is occupied by the teacher as a person with the power of influence on the student's reading. The methodological background of the research consists of interviews with teachers and parents of students of 4th grade of elementary school, which monitor what support teachers provide to parents of their pupils, and what is the ideal support concept that parents prefer. The problem that is being solved is observed from several areas: personal teachers and parents relationship to reading and readership, their manifested interest in childrens reading and family literacy background, and especially the teachers support provided to parents of their pupils. The pilot research confirmed the assumption that teachers of primary school lay great emphasis on reading, even though they do not focus on the monitoring research studies and statistics of literacy and reading. The conclusion of the paper summarizes the additional possibilities for research and exploitation of results.
Návaznosti
MUNI/A/1084/2016, interní kód MU |
|