ROZWALKA, Zuzana. Women as Men, Men as Women : Cross-dressing in Japanese Theatre. Dálný východ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, roč. 6, č. 2, s. 13-28. ISSN 1805-1049.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Women as Men, Men as Women : Cross-dressing in Japanese Theatre
Název česky Ženy jako muži, muži jako ženy : crossgenderové herectví v japonském divadle
Autoři ROZWALKA, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Dálný východ, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1805-1049.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00100446
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky crossgenderové role; onnagata; otokoyaku; japonské divadlo; kabuki; Takarazuka; herečky
Klíčová slova anglicky cross-dressing; onnagata; otokoyaku; Japanese Theatre; kabuki; Takarazuka; actresses
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 20. 4. 2018 15:43.
Anotace
Cross-dressing in Japanese theatre is usually associated with the traditional kabuki theatre and its impersonators of female roles, the onnagata or oyama. At some historical period, women were played by men in many western countries. However, in Japan, women were introduced (or reintroduced) to the stage at the turn of the 20th century and the onnagata tradition was firmly rooted to the extent that there was a wide debate about the legitimacy of actresses. However, actresses gradually replaced female impersonators and the tradition became perceived as an element of “traditional theatre”. This still being a new phenomenon, Takarazuka revue was founded and new cross-dressing tradition was born. In this paper, I would like to explore the development of cross-dressing on stage and representation of the opposite or different gender in modern Japanese theatre. I shall describe the development during the Meiji era and then present modern examples of cross-gender actors. In this paper, I shall examine male impersonators of Takarazuka revue and their construction of male gender and subsequently introduce individuals performing as the onnagata in the framework of the modern and contemporary theatre.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 16:38