FONIOKOVÁ, Zuzana. History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland. Revue Belge de Philologie et de Histoire / Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis. 2017, roč. 95, č. 3, s. 561-574. ISSN 0035-0818.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland
Název česky Historie, vyprávění a narativní konstrukce reality v Zemi vod Grahama Swifta
Autoři FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Revue Belge de Philologie et de Histoire / Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis, 2017, 0035-0818.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60205 Literary theory
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00100502
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 000468316300006
Klíčová slova česky Historiografická metafikce; Postmodernismus; Historie a fikce; Graham Swift; Penelope Lively; Julian Barnes
Klíčová slova anglicky Historiographic Metafiction; Postmodernism; History and Fiction; Graham Swift; Penelope Lively; Julian Barnes
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D., učo 39866. Změněno: 5. 4. 2020 13:14.
Anotace
This paper discusses the ways in which Graham Swift's Waterland, like other works of historiographic metafiction, thematizes the problem of historiography as narrative construction of the past guided by certain rules and conventions. Waterland demonstrates how thin the boundary between history and stories can possibly become, while resisting the postmodern temptation of equating historiography with fiction. Comparisons to two other works of historiographic metafiction, Penelope Lively’s Moon Tiger and Julian Barnes’s Flaubert’s Parrot, are made where appropriate to illustrate how the level of present dominates over the actual story of the past in historiographic metafiction and to support the paper’s claim that by questioning the objectivity of history such novels do not aim to erase the boundary between factual and fictional narration.
Anotace česky
Článek analyzuje způsoby, jimiž román G. Swifta Země vod - podobně jako další díla historiografické metafikce - zpracovává problematiku historiografie jako narativní konstrukce minulosti, která se řídí určitými pravidly a konvencemi. Země vod poukazuje na tenkou hranici mezi historií a příběhy, přičemž ale nepodléhá postmodernímu pokušení klást rovnítko mezi dějepisectví a fikci. Článek dále odkazuje na dvě další díla historiografické metafikce, Flaubertova papouška od J. Barnese a Moon Tiger od P. Livelyové. Tyto odbočky slouží k ilustraci skutečnosti, že v historiografické metafikci dominuje rovina přítomnosti vyprávění nad vlastním příběhem minulosti, a podpírají argument prezentovaný v tomto článku, tj. že přes zpochybňování objektivity historie si romány tohoto typu nekladou za cíl smazat hranici mezi faktuálním a fikčním vyprávěním.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 22:36