J 2018

Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?

JARKOVSKÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?

Název anglicky

Private schools in the Czech republic – Institutions for children with social benefits?

Autoři

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální pedagogika, Zlín, Univerzita Tomáše Baťi ve Zlíně, 2018, 1805-8825

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00100903

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

soukromé školy; veřejné školy; sociální nerovnosti; sociální koheze; rovnost; marketizace

Klíčová slova anglicky

private schools; public schools; social inequalities; equality; social cohesion; marketization

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2019 09:24, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Článek diskutuje aktuální téma rostoucího rodičovského zájmu o soukromé mateřské a základní školy v České republice. V posledních několika letech došlo k výraznému nárůstu objemu soukromého sektoru ve vzdělávání. V roce 2017 zaujalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rezervovaný postoj k zápisu nových subjektů do rejstříku škol, což vyvolalo výrazný mediální ohlas. Tato studie nabízí reflexi veřejné diskuse na toto téma a analyzuje argumenty, které v ní zazněly v souvislosti s naplňováním ideálů rovnosti, redukce sociálních nerovností a upevňování sociální koheze ve vzdělávání. Zamýšlí se nad rizikem prohlubování vzdělanostní segregace dětí v důsledku rodičovského kulturního kapitálu aktivovaného skrze volbu školy.

Anglicky

The article discusses current issues of growing parental interest in private educational institutions in the Czech Republic. In recent years, private sector in education has grown rapidly. In 2017 the Ministry of Education, Youth and Sports adopted a reserved stance toward new private educational institutions and hesitate to award them official registration. A heated media debate followed. The study reflects this public discussion and analyzes its arguments in connection with idea s of equality, reduction of social inequalities and consolidation of social cohesion. It expresses concerns about educational segregation of children on the basis of parental cultural capital.

Návaznosti

GA16-18940S, projekt VaV
Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti