2018
Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?
JARKOVSKÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?
Název anglicky
Private schools in the Czech republic – Institutions for children with social benefits?
Autoři
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální pedagogika, Zlín, Univerzita Tomáše Baťi ve Zlíně, 2018, 1805-8825
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00100903
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
soukromé školy; veřejné školy; sociální nerovnosti; sociální koheze; rovnost; marketizace
Klíčová slova anglicky
private schools; public schools; social inequalities; equality; social cohesion; marketization
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2019 09:24, Dana Nesnídalová
V originále
Článek diskutuje aktuální téma rostoucího rodičovského zájmu o soukromé mateřské a základní školy v České republice. V posledních několika letech došlo k výraznému nárůstu objemu soukromého sektoru ve vzdělávání. V roce 2017 zaujalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rezervovaný postoj k zápisu nových subjektů do rejstříku škol, což vyvolalo výrazný mediální ohlas. Tato studie nabízí reflexi veřejné diskuse na toto téma a analyzuje argumenty, které v ní zazněly v souvislosti s naplňováním ideálů rovnosti, redukce sociálních nerovností a upevňování sociální koheze ve vzdělávání. Zamýšlí se nad rizikem prohlubování vzdělanostní segregace dětí v důsledku rodičovského kulturního kapitálu aktivovaného skrze volbu školy.
Anglicky
The article discusses current issues of growing parental interest in private educational institutions in the Czech Republic. In recent years, private sector in education has grown rapidly. In 2017 the Ministry of Education, Youth and Sports adopted a reserved stance toward new private educational institutions and hesitate to award them official registration. A heated media debate followed. The study reflects this public discussion and analyzes its arguments in connection with idea s of equality, reduction of social inequalities and consolidation of social cohesion. It expresses concerns about educational segregation of children on the basis of parental cultural capital.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaV |
|