JARKOVSKÁ, Lucie. Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice? Sociální pedagogika. Zlín: Univerzita Tomáše Baťi ve Zlíně, 2018, roč. 6, č. 1, s. 47-57. ISSN 1805-8825. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.03.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ohrožují soukromé školy rovný přístup ke vzdělávání v České republice?
Název anglicky Private schools in the Czech republic – Institutions for children with social benefits?
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociální pedagogika, Zlín, Univerzita Tomáše Baťi ve Zlíně, 2018, 1805-8825.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00100903
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.03
Klíčová slova česky soukromé školy; veřejné školy; sociální nerovnosti; sociální koheze; rovnost; marketizace
Klíčová slova anglicky private schools; public schools; social inequalities; equality; social cohesion; marketization
Štítky educational inequality, vzdělávání, školství
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 5. 4. 2019 09:24.
Anotace
Článek diskutuje aktuální téma rostoucího rodičovského zájmu o soukromé mateřské a základní školy v České republice. V posledních několika letech došlo k výraznému nárůstu objemu soukromého sektoru ve vzdělávání. V roce 2017 zaujalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rezervovaný postoj k zápisu nových subjektů do rejstříku škol, což vyvolalo výrazný mediální ohlas. Tato studie nabízí reflexi veřejné diskuse na toto téma a analyzuje argumenty, které v ní zazněly v souvislosti s naplňováním ideálů rovnosti, redukce sociálních nerovností a upevňování sociální koheze ve vzdělávání. Zamýšlí se nad rizikem prohlubování vzdělanostní segregace dětí v důsledku rodičovského kulturního kapitálu aktivovaného skrze volbu školy.
Anotace anglicky
The article discusses current issues of growing parental interest in private educational institutions in the Czech Republic. In recent years, private sector in education has grown rapidly. In 2017 the Ministry of Education, Youth and Sports adopted a reserved stance toward new private educational institutions and hesitate to award them official registration. A heated media debate followed. The study reflects this public discussion and analyzes its arguments in connection with idea s of equality, reduction of social inequalities and consolidation of social cohesion. It expresses concerns about educational segregation of children on the basis of parental cultural capital.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 7. 7. 2024 09:41