Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1417887, author = {Suchánek, Pavel}, article_number = {2}, keywords = {sacral art; gilding; sumptuary laws; sculpture; perception of art; aesthetics; economy; 18th century; Moravia; Silesia}, language = {cze}, issn = {1211-7390}, journal = {Opuscula historiae artium}, title = {Zlacení soch v sakrálním prostoru a barokní imaginace v době tereziánských reforem}, url = {https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/137939}, volume = {66/2017}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1417887 AU - Suchánek, Pavel PY - 2017 TI - Zlacení soch v sakrálním prostoru a barokní imaginace v době tereziánských reforem JF - Opuscula historiae artium VL - 66/2017 IS - 2 SP - 182-195 EP - 182-195 PB - Masarykova univerzita SN - 12117390 KW - sacral art KW - gilding KW - sumptuary laws KW - sculpture KW - perception of art KW - aesthetics KW - economy KW - 18th century KW - Moravia KW - Silesia UR - https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/137939 N2 - Studie analyzuje dva konvoluty úředních pramenů z Moravského zemského archivu v Brně a Zemského archivu v Opavě, které vznikly v souvislosti s vydáním dekretu císařovny Marie Terezie Verordnung über die Einfuhr fremder Industrie-Erzeugniße z roku 1749. V důsledku zákazu zlacení uměleckých děl v sakrálních interiérech musely státní úřady často rozhodovat o početných žádostech farností, představitelů církevních řádů i laických objednavatelů o udělování výjimek, přičemž čelili některým estetickým a etickým otázkám a problémům, které se v církevní sféře staly ve větší míře aktuálními později v 80. letech 18. století v době osvícenských reforem císaře Josefa II. Z žádostí o udělení povolení vyplývá, že zlacení uměleckých děl v sakrálním prostoru bylo vnímáno jako kvalita sama o sobě, kterou lze jen obtížně oddělit například od vnímání hodnoty a kvality uměleckého provedení. Kromě kategorií cti, úcty či pocty se jako klíčová kritéria žadatelům jeví zejména univezální estetický a etický řád a formální jednota, spjaté s dalšími typickými kategoriemi přelomu 17. a 18. století, pojmy harmonie a vznešenosti. V polovině 18. století se však lze v pramenech nově setkat také s pojmy vycházejícími z moderní empirické filozofie a vznikající umělecké kritiky, a rovněž zaznamenat proměnu stávajícího systému hodnot, včetně nového pojetí pojmu luxusu a jeho ekonomické hodnoty. Prameny svědčí o přetrvávání tradičního raně novověkého vnímání hodnoty díla v kontextu univerzálního symbolického řádu, dokládádají však rovněž počátky osvícenského „odkouzlování světa“ a nahrazování starého způsobu poznávání tajemství světa, stvoření a Boží moudrosti na základě analogie a podobnosti moderním zkoumáním a porovnáním rozdílů a odlišností mezi věcmi na základě empirického vědění. ER -
SUCHÁNEK, Pavel. Zlacení soch v~sakrálním prostoru a barokní imaginace v~době tereziánských reforem. \textit{Opuscula historiae artium}. Masarykova univerzita, 2017, roč.~66/2017, č.~2, s.~182-195. ISSN~1211-7390.
|