Detailed Information on Publication Record
2017
Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení
MÁROVÁ, IvanaBasic information
Original name
Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení
Name in Czech
Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení
Name (in English)
Factors influencing secondary school choice in students with specific learning disabilities
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 130 pp. 2017
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-8886-3
Keywords (in Czech)
speciální vzdělávací potřeby; žák se specifickými poruchami učení; rodina; podpůrná opatření; inkluzivní vzdělávání; základní škola; střední vzdělávání; intervence; předprofesní příprava; volba střední školy; profesní orientace
Keywords in English
special educational needs; student with specific learning disabilities; family; supportive measures; inclusive education; elementary school; secondary education; intervention; pre-vocational education; secondary school choice; professional orientation
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 3/8/2018 11:15, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Výzkumná monografie se zabývá analýzou subjektivní percepce faktorů ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení. V rámci kvantitativní výzkumného šetření realizovaného pomocí dotazníku vlastní konstrukce bylo sledováno 5 tematických oblastí faktorů, které by volbu střední školy mohly potenciálně ovlivnit. Tyto byly definovány na základě analýzy tuzemské a zahraniční literatury. Výzkumný vzorek sestával z 237 žáků 9. tříd běžných základních škol podporujících vzdělání žáků se specifickými poruchami učení. V celkovém počtu bylo zastoupeno 110 žáků intaktních a 127 žáků se specifickými poruchami učení. Výsledky výzkumného šetření společně se stanovenými hypotézami byly podrobeny komparativní statistické analýze.
In English
The research publication deals with analysis of subjective perception of factors which might influence secondary school choice in students with specific learning disabilities (SLD). Within the quantitative research strategy applied via questionnaire of own design, 5 selected areas of the factors were reflected. Topical areas were selected based on deep literature analysis of national and international research sources. Research sample consisted of 237 9th grade students of mainstream elementary schools supporting education of students with specific learning disabilities. In overall, 110 intact students and 127 SLD students were involved. The research results together with established research hypothesis were statistically analysed.