B 2017

Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení

MÁROVÁ, Ivana

Basic information

Original name

Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení

Name in Czech

Faktory ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Factors influencing secondary school choice in students with specific learning disabilities

Authors

Edition

1. vyd. Brno, 130 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8886-3

Keywords (in Czech)

speciální vzdělávací potřeby; žák se specifickými poruchami učení; rodina; podpůrná opatření; inkluzivní vzdělávání; základní škola; střední vzdělávání; intervence; předprofesní příprava; volba střední školy; profesní orientace

Keywords in English

special educational needs; student with specific learning disabilities; family; supportive measures; inclusive education; elementary school; secondary education; intervention; pre-vocational education; secondary school choice; professional orientation

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/8/2018 11:15, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Výzkumná monografie se zabývá analýzou subjektivní percepce faktorů ovlivňující volbu střední školy u žáků se specifickými poruchami učení. V rámci kvantitativní výzkumného šetření realizovaného pomocí dotazníku vlastní konstrukce bylo sledováno 5 tematických oblastí faktorů, které by volbu střední školy mohly potenciálně ovlivnit. Tyto byly definovány na základě analýzy tuzemské a zahraniční literatury. Výzkumný vzorek sestával z 237 žáků 9. tříd běžných základních škol podporujících vzdělání žáků se specifickými poruchami učení. V celkovém počtu bylo zastoupeno 110 žáků intaktních a 127 žáků se specifickými poruchami učení. Výsledky výzkumného šetření společně se stanovenými hypotézami byly podrobeny komparativní statistické analýze.

In English

The research publication deals with analysis of subjective perception of factors which might influence secondary school choice in students with specific learning disabilities (SLD). Within the quantitative research strategy applied via questionnaire of own design, 5 selected areas of the factors were reflected. Topical areas were selected based on deep literature analysis of national and international research sources. Research sample consisted of 237 9th grade students of mainstream elementary schools supporting education of students with specific learning disabilities. In overall, 110 intact students and 127 SLD students were involved. The research results together with established research hypothesis were statistically analysed.