VOGEL, Radek. Credibility in business reports. In Digital English World-wide: New Methods in Data Compilation, Management and Analysis. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Credibility in business reports
Název česky Důvěryhodnost ve firemních zprávách
Autoři VOGEL, Radek (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Digital English World-wide: New Methods in Data Compilation, Management and Analysis, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00101109
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky výroční zpráva; korpus; důvěryhodnost; dopisy manažerů; implicitnost; výběr jazykových prostředků; přesvědčování; persvaze
Klíčová slova anglicky annual report; corpus; credibility; executive letters; implicitness; linguistic choices; persuasion
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Radek Vogel, Ph.D., učo 33061. Změněno: 4. 4. 2019 19:13.
Anotace
Corporate and institutional annual reports are supposed to enhance the image and credibility of an institution. Credibility is based on fulfilment of validity claims, specifically of truth, sincerity, appropriateness and understandability (Theory of Communicative Action, Habermas 1984). Expertise and trust are also qualities which boost credibility. The paper analyses a genre included in corporate annual reports, "letters from executives", which attempt to persuade readers about managerial competence, optimistic prospects, successful operations of the company and its ambitious goals. The classical rhetorical appeals of ethos, logos and pathos seem to correspond to various strategies of communicating trustworthiness, reliability, credentials, expertise and achievements. However, executive letters in annual reports strive to persuade readers rather implicitly than explicitly. The analysis is carried out on a subcorpus of English and Czech documents, mostly executive letters and reports from corporate ARs, which forms a part of the Corpus of English and Czech Specialised Discourses (CECSD 2017) compiled at Masaryk University. The quantitative study focuses on relative frequency and ranking of verbs, nouns and adjectives with a persuasive potential, obviously preferred by the authors with the aimn of supporting the companies´ credibility.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaVNázev: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 19:58