2018
Dokážeme správně připravit budoucí učitele praktického vyučování v konfrontaci s RVP?
VÁLEK, Jan a Petr SLÁDEKZákladní údaje
Originální název
Dokážeme správně připravit budoucí učitele praktického vyučování v konfrontaci s RVP?
Název česky
Dokážeme správně připravit budoucí učitele praktického vyučování v konfrontaci s RVP?
Název anglicky
Can we properly prepare future teachers of vocational education in confrontation with the FEP?
Autoři
Vydání
1. vyd. Praha, TTnet - Pedagogická příprava učitelů praktického vyučování, od s. 71-77, 7 s. 2018
Nakladatel
Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7481-201-9
Klíčová slova česky
RVP; profesní kompetence; praktické vyučování a výcvik; učitelé
Klíčová slova anglicky
FEP; professional competence; practical training; teachers
Změněno: 10. 12. 2023 20:55, PhDr. Jan Válek, Ph.D.
V originále
S měnícími se výstupními požadavky žáků středních odborných škol se mění i požadavky na budoucí učitele praktického výcviku. Máme na mysli jejich odborné kompetence. Ty by měly vycházet z potřeb jejich žáků ale i z požadavků praxe. Dokument, který shrnuje stanovená témata a klíčové kompetence k úspěšnému dosažení potřeb žáků je Rámcový vzdělávací program. Ten je specifikován pro jednotlivé obory. To představuje nemalé překážky tvůrcům studijních programů na univerzitách připravující budoucí učitele praktického vyučování. V současnosti je Rámcový vzdělávací program aktualizován, ale většinou dochází ke zvýšení rozsahu očekávaných výstupů a učiva, ale k redukci jiného, již nepotřebného obsahu nedochází. Úpravy vazeb mezi jednotlivými obory, pokud existují, tak jsou jen minimální. V jakém předstihu, jak a čím se má tedy univerzita připravující budoucí učitele praktického vyučování při koncipování i při realizaci studia řídit? Meta-výzkumným šetřením týkajícím se učitelství praktického vyučování jsme shrnuli data, která představují jiné pohledy na Rámcový vzdělávací program.
Anglicky
With varying output requirements of students of secondary vocational schools the demands on the future teachers of practical training change too. We mean their professional competencies. These should be based on the needs of their pupils as well as on the requirements of practice. A document that summarizes defined topics and key competencies to successfully achieve students' needs is the Framework Educational Programme. This is specified for each branch. This represents a considerable obstacle for study program makers at universities preparing future teachers of practical training. Currently, the Framework Educational Programme is updated; however there is usually an increase in the range of expected outcomes and curriculum, but this is not followed by a reduction of any other, already unneeded, content. Adjustment of relations between the different disciplines, if any, is minimal. How long in advance, what and which should be the direction of reasoning of the university preparing future teachers of practical training when designing and realisation relevant study program? Through a meta-research survey, we summarize the data that present other views on the Framework Educational Programme.