2018
Teatralita politických kulturních performancí
KUBINA, LukášZákladní údaje
Originální název
Teatralita politických kulturních performancí
Název anglicky
Theatrical aspects of cultural performances
Autoři
KUBINA, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Konference Perspektivy teatrologie 2, 17.-18.5.2018, FF UP Olomouc, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103607
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
kulturní performance; teatralita; performativita
Klíčová slova anglicky
cultural performance; theatricality; performativity
Štítky
Změněno: 6. 4. 2019 15:32, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Cílem příspěvku je představit jeden z možných metodologických přístupů ke studiu politických kulturních performancí, vycházející z širokého sociologického a antropologického pojetí teatrality veřejných událostí. Toto metodologické východisko, navazující na tradici filozofie pragmatismu a symbolického interakcionismu, bude demonstrováno na příkladu masových slavností a politických demonstrací z 50. a 60. let 20. století v Československu (zvláště pak na majálesových průvodech). Záměrem příspěvku je ukázat, jakým způsobem aktéři kulturních performancí v interakci manipulují se symbolickými významy, a jak funguje proces, v rámci něhož aktéři zobrazují smysl své sociální situace.
Anglicky
The aim of this paper is to introduce one of the possible methodological approaches to the study of political cultural performances. The chosen approach is based on the broad sociological and anthropological conception of theatricality / performativity of public events and derives from the tradition of philosophy of pragmatism and symbolic interactionism. If we consider the cultural performances (such as the majestic parades) as a production of its kind, this theory can help us in analysing them. Therefore, the mass festivals and political demonstrations of 1950s and 1960s from Czechoslovakia are chosen as a key example in this paper to demonstrate how this approach works. Thus, the purpose of this paper is either to show how actors of those cultural performances – who are in interaction - manipulate with symbolic meanings. As well as to show how this process - in which the actors show the meaning of their social situation – actually works.
Návaznosti
MUNI/A/1098/2017, interní kód MU |
|