k 2018

Teatralita politických kulturních performancí

KUBINA, Lukáš

Základní údaje

Originální název

Teatralita politických kulturních performancí

Název anglicky

Theatrical aspects of cultural performances

Autoři

KUBINA, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Konference Perspektivy teatrologie 2, 17.-18.5.2018, FF UP Olomouc, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103607

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

kulturní performance; teatralita; performativita

Klíčová slova anglicky

cultural performance; theatricality; performativity

Štítky

Změněno: 6. 4. 2019 15:32, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je představit jeden z možných metodologických přístupů ke studiu politických kulturních performancí, vycházející z širokého sociologického a antropologického pojetí teatrality veřejných událostí. Toto metodologické východisko, navazující na tradici filozofie pragmatismu a symbolického interakcionismu, bude demonstrováno na příkladu masových slavností a politických demonstrací z 50. a 60. let 20. století v Československu (zvláště pak na majálesových průvodech). Záměrem příspěvku je ukázat, jakým způsobem aktéři kulturních performancí v interakci manipulují se symbolickými významy, a jak funguje proces, v rámci něhož aktéři zobrazují smysl své sociální situace.

Anglicky

The aim of this paper is to introduce one of the possible methodological approaches to the study of political cultural performances. The chosen approach is based on the broad sociological and anthropological conception of theatricality / performativity of public events and derives from the tradition of philosophy of pragmatism and symbolic interactionism. If we consider the cultural performances (such as the majestic parades) as a production of its kind, this theory can help us in analysing them. Therefore, the mass festivals and political demonstrations of 1950s and 1960s from Czechoslovakia are chosen as a key example in this paper to demonstrate how this approach works. Thus, the purpose of this paper is either to show how actors of those cultural performances – who are in interaction - manipulate with symbolic meanings. As well as to show how this process - in which the actors show the meaning of their social situation – actually works.

Návaznosti

MUNI/A/1098/2017, interní kód MU
Název: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury (Akronym: MEDDIV)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty