k 2018

A Constant Replay? American Avant-garde Theatre in the Context of 21st Century Post-dramaticality

KAČER, Tomáš

Základní údaje

Originální název

A Constant Replay? American Avant-garde Theatre in the Context of 21st Century Post-dramaticality

Autoři

KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

14th ESSE Conference, 29 August - 2 September, Masaryk University, Brno, Czech Republic, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103612

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Avant-garde theatre; Wooster Group; postdramatic theatre

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 1. 2019 21:22, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

The history of the American avant-garde theatre is inseparable from a discussion of a relationship between the text and the performance. The Wooster Group is a theatre company that has prioritized the theatrical over the dramatic to an extreme point. For example, the 1990 Brace Up! production (a version of Chekhov’s Three Sisters) broke most conventions of realist dramatic theatre and its 2003 revival amplified this anti-realist mode by a number of reworkings of and references to the original production. The Wooster Group’s latest production The Pink Chair (2018) develops post-dramatic modes of expression in the theatre and explores a potential of replay and reiteration in a performance. Further examples will be drawn from works by The Elevator Repair Service (New York City) and Rude Mechanicals (Austin, Texas). My paper aims to develop a discussion of “a central paradigm for the twenty-first century theatre,” as proposed in the seminar description, with a perspective of contemporary American avant-garde theatre productions. These may serve as a case in point when studying trends relating to, for example, the power of theatre to address current social, political and artistic issues; and the fluidity of categories such as characters and plot in a live performance.

Návaznosti

MUNI/A/1003/2017, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III (Akronym: PROVYZAN III)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty