2018
Učení českých žáků a jejich školní úspěšnost v éře digitálních technologií (sekundární analýza výzkumu PISA 2015)
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Klára ZÁLESKÁ, Ondřej BÁRTA, Kristýna VLČKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Učení českých žáků a jejich školní úspěšnost v éře digitálních technologií (sekundární analýza výzkumu PISA 2015)
Název anglicky
Learning of Czech pupils and their school performance in the era of digital technologies (secondary analysis of PISA 2015)
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí), Klára ZÁLESKÁ (203 Česká republika, domácí), Ondřej BÁRTA (203 Česká republika, domácí) a Kristýna VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
XXVI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 12. – 14. září 2018, Zlín, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00101178
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Dostupnost ICT; využívání ICT; výsledky žáků; PISA 2015
Klíčová slova anglicky
ICT availability; ICT use; students' performance; PISA 2015
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2019 14:25, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Příspěvek je jedním z dílčích výsledků výzkumného projektu s názvem Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů (projekt je podporován GAČR, č. projektu 17-06152S). Cílem příspěvku je využít data za Českou republiku z mezinárodního šetření PISA 2015 a zmapovat, jakou roli hrají ICT v českých školách. V příspěvku se zaměřuje primárně na to, zda a případně jak se dostupnost a využívání digitálních technologií promítá do výsledků patnáctiletých žáků a jaké další aspekty spojené s využíváním ICT žáky mohou souviset s jejich školní úspěšností. V našem výzkumu využíváme pro analýzu dat metodu víceúrovňového modelování. Provedené analýzy naznačují, že dostupnost ICT dnes již zřejmě nehraje tak zásadní roli ve školních výsledcích českých žáků. Naopak jako zásadní se ukazuje samotné používání ICT. A to jednak využívání ICT přímo ve škole, jednak také využívání ICT doma. Důležitým faktorem se jeví být také gender žáků.
Anglicky
The paper is one of the outputs of research project called “Digital Technologies in students’ everyday lives and learning” (supported by the Czech Science Foundation; grant no. 17-06152S). The goal of this paper is to use the data from PISA 2015 survey undertaken in the Czech Republic to map the role of ICT in Czech schools. We are primarily interested in finding out how ICT availability and ICT use are reflected in students’ educational performance and what other aspects relating to ICT use by students may influence their educational results. Our research bases data analysis on multilevel modelling. The first analyses suggest that as far as learning outcomes of Czech students are concerned, ICT availability does not seem to play a major role at present any more. The use of ICT as such, on the other hand, proves essential. This involves the use of ICT in schools as well as ICT use at home. Also, students’ gender proves to be an important factor.
Návaznosti
GA17-06152S, projekt VaV |
|