PELCLOVÁ, Jana a Wei-lun LU. Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes. In Pelclová, Jana; Lu, Wei-lun. Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives. 1. vyd. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2018. s. 1-17, 18 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79. ISBN 978-90-272-0138-6. doi:10.1075/dapsac.79.01pel.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes
Autoři PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, domácí).
Vydání 1. vyd. Amsterdam, Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives, od s. 1-17, 18 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79, 2018.
Nakladatel John Benjamins Publishing Company
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00103864
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-90-272-0138-6
Doi http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.01pel
Klíčová slova anglicky persuasion; functional linguistics; cognitive linguistics; political discourse; social context; marketing; academia; multimodality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 13. 3. 2019 09:47.
Anotace
In this chapter, we present persuasion as a social and cognitive phenomenon that at the same time can be seen as a liberal process realized and achieved by a number of semiotic modes in the realm of public discourse. The novelty of our persuasion framework lies in the transdisciplinary approach that blends crucial theories and frameworks from three domains. To be more specific, for the purpose of our research we blend the management of tenor and field (from the domain of pragmatics) with the strategies of ethos and pathos (from the domain of rhetorics) and with the viewpoint strategy of the persuader (from the domain of cognitive linguistics). We conclude that persuasion is very flexible as far as semiotic modes are concerned. In order to disguise the persuasive function, persuasive texts in public discourse have a tendency to be more persuadee-oriented, to accentuate the persuadee's role in the decision-making process, and thus to make the public communication more interactive.
Návaznosti
MUNI/A/1065/2016, interní kód MUNázev: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 12. 2019 17:35