2018
Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes
PELCLOVÁ, Jana a Wei-lun LUZákladní údaje
Originální název
Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes
Autoři
PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, domácí)
Vydání
1. vyd. Amsterdam, Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives, od s. 1-17, 18 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79, 2018
Nakladatel
John Benjamins Publishing Company
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00103864
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-90-272-0138-6
UT WoS
000813447800001
Klíčová slova anglicky
persuasion; functional linguistics; cognitive linguistics; political discourse; social context; marketing; academia; multimodality
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2023 08:40, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
Anotace
V originále
In this chapter, we present persuasion as a social and cognitive phenomenon that at the same time can be seen as a liberal process realized and achieved by a number of semiotic modes in the realm of public discourse. The novelty of our persuasion framework lies in the transdisciplinary approach that blends crucial theories and frameworks from three domains. To be more specific, for the purpose of our research we blend the management of tenor and field (from the domain of pragmatics) with the strategies of ethos and pathos (from the domain of rhetorics) and with the viewpoint strategy of the persuader (from the domain of cognitive linguistics). We conclude that persuasion is very flexible as far as semiotic modes are concerned. In order to disguise the persuasive function, persuasive texts in public discourse have a tendency to be more persuadee-oriented, to accentuate the persuadee's role in the decision-making process, and thus to make the public communication more interactive.
Návaznosti
MUNI/A/1065/2016, interní kód MU |
|