C 2018

Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes

PELCLOVÁ, Jana a Wei-lun LU

Základní údaje

Originální název

Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes

Autoři

PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, domácí)

Vydání

1. vyd. Amsterdam, Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives, od s. 1-17, 18 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79, 2018

Nakladatel

John Benjamins Publishing Company

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103864

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-90-272-0138-6

UT WoS

000813447800001

Klíčová slova anglicky

persuasion; functional linguistics; cognitive linguistics; political discourse; social context; marketing; academia; multimodality

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2023 08:40, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

In this chapter, we present persuasion as a social and cognitive phenomenon that at the same time can be seen as a liberal process realized and achieved by a number of semiotic modes in the realm of public discourse. The novelty of our persuasion framework lies in the transdisciplinary approach that blends crucial theories and frameworks from three domains. To be more specific, for the purpose of our research we blend the management of tenor and field (from the domain of pragmatics) with the strategies of ethos and pathos (from the domain of rhetorics) and with the viewpoint strategy of the persuader (from the domain of cognitive linguistics). We conclude that persuasion is very flexible as far as semiotic modes are concerned. In order to disguise the persuasive function, persuasive texts in public discourse have a tendency to be more persuadee-oriented, to accentuate the persuadee's role in the decision-making process, and thus to make the public communication more interactive.

Návaznosti

MUNI/A/1065/2016, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty