PELCLOVÁ, Jana. Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective. In Pelclová, Jana; Lu, Wei-lun. Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives. 1. vyd. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2018. s. 281-302, 22 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79. ISBN 978-90-272-0138-6. doi:10.1075/dapsac.79.13pel.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Iconicity in independent noun phrases in print advertising : A multimodal perspective
Autoři PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Amsterdam, Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives, od s. 281-302, 22 s. Discourse Approaches to Politics, Society and Culture 79, 2018.
Nakladatel John Benjamins Publishing Company
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00103865
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-90-272-0138-6
Doi http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.13pel
Klíčová slova anglicky language iconicity; visual iconicity; typographic iconicity; noun phrases; premodification; postmodification; multimodality; advertising discourse; persuasion
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 8. 3. 2019 08:00.
Anotace
The chapter studies the interplay of multimodal iconic signs that construct the meaning of independent noun phrases in advertisements promoting food products. The methodology consists in approaching the diagrammatic iconicity found in language through the perspective of Kress and van Leeuwen’s (1996, 2001) analytical framework of multimodal text and the perspective of typeface design and impression variables as described by Henderson, Giese and Cote (2004). The analysis reveals that independent noun phrases iconicize the process of production, the ingredients used, the variety of products, and gustatory perception. The language diagrammatic iconicity in the analyzed advertisements is achieved by a sequential ordering of modifiers that mirrors either chronological order or the order of importance, and by means of figurative language, lexical cohesion, and a lack of explicit syntactic relations. Both typographic and visual iconicity tend to objectify the semantic dimension of the diagrammatic iconicity. At the same time, the visual iconicity mirrors a close spatial relation between the consumer and the product.
Návaznosti
MUNI/A/1065/2016, interní kód MUNázev: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě II (Akronym: VZALL2)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 8. 12. 2019 06:20