k 2018

Advertising food narratives

PELCLOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Advertising food narratives

Autoři

PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

14th ESSE Conference, 29 August - 2 September, Masaryk University, Brno, Czech Republic, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00103866

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

food advertisements; narratives; production process; consumer's stories; companies' stories

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2019 21:06, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

Advertising discourse uses numerous discursive strategies that enable the persuader to perform the conative function, but simultaneously are able to disguise the persuasive intention. Narratives are often adopted for achieving this communication purpose since they convey one’s experience and experiences, and thus they reduce the anonymity and social imbalance between the participants of advertising communication and increase the level of interactivity between them. Even though narratives seem to be functional in adverts that promote a product through a personal story and/or experience, e.g. in advertising medical products, the present paper presupposes that narratives can be also functional in food advertising. The objective is to discuss what types of narratives can be found in this specific non-literary text and whose story it is that is in fact presented. The results have revealed so far that food advertisements have a tendency to work with three types of stories; the first one narrates the story of the production process of a food product that is being advertised, or at least a part of ‘its life story’; the second type presents consumers’ stories; and the last type works with stories that might be said to belong to the realm of the so-called collective memory.

Návaznosti

MUNI/A/1003/2017, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III (Akronym: PROVYZAN III)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty