SUCHÁNEK, Pavel a Tomáš VALEŠ. Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce? Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století. Praha: Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, roč. 8, č. 1, s. 95-110. ISSN 1804-6983.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Neoklasicistní dekorativní umění ve střední Evropě v éře Marie Terezie a Josefa II : Transkulturalita, nebo kulturní reprodukce?
Název anglicky Neoclassical Decorative Arts in Central Europe during the Era of Maria Theresa and Joseph II : Transculturality or Cultural Reproduction?
Autoři SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš VALEŠ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Cornova : Revue České společnosti pro výzkum 18. století, Praha, Česká společnost pro výzkum 18. století, 2018, 1804-6983.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00101256
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky dekorativní umění; design; neoklasicismus; Morava; Vídeň; umělecká akademie
Klíčová slova anglicky decorative art; design; neoclassicism; Moravia; Vienna; art academy
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 31. 3. 2020 23:38.
Anotace
Příspěvek se zamýšlí se nad povahou kulturních transferů v oblasti výtvarných návrhů dekorativních uměleckých děl na pomezí volného umění a uměleckého řemesla ve střední Evropě v druhé polovině 18. století. Na základě detailní analýzy několika dílčích uměleckých realizací autoři ukazují, že soudobá dekoratérská tvorba, která byl dosud paušálně interpretována jako nepříliš invenční přebírání francouzských grafických vzorníků byla ve skutečnosti invenčním hledáním středoevropské syntézy, inspirující se v římském antikvářském a uměleckém prostředí a rozvíjející podněty nově se etablující výuky návrhářství uměleckého řemesla na vídeňské akademii a v okruhu císařského dvora.
Anotace anglicky
This paper considers forms of cultural transfer in decorative design in Central Europe in the second half of the 18th century, focussing on works that combine aspects of both fine arts and artisan craftsmanship. Based on a detailed analysis of a number of works, the authors show that trends in decoration that had hitherto been broadly interpreted as a somewhat uninventive adoption of French graphic pattern-books in fact represented an innovative quest for an original Central European synthesis taking its inspiration from classical Roman art and developing ideas emerging from the recently introduced teaching of artistic design at the Vienna Academy and from circles close to the imperial court.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaVNázev: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 13:21