2018
Vybrané kapitoly z fyziky a filosofie: otázky k zamyšlení
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Vybrané kapitoly z fyziky a filosofie: otázky k zamyšlení
Název anglicky
Selected Topics in Physics and Philosophy: Questions to ponder
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 75 s. 2018
Nakladatel
Středoevropský institut P. T. de Chardina
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Učebnice
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-270-4827-4
Klíčová slova česky
fyzika; filosofie; OTR; čas; prostor; antropický princip
Klíčová slova anglicky
physics; philosophy; OTR; time; space; anthropic principle
Změněno: 2. 3. 2019 20:32, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Anotace
V originále
K jednotlivým tématům z knihy jsme připravili otázky a texty, se kterými může čtenář pracovat. Zda půjde o učitele, které je užije pro vlastní edukační praxi, nebo o čtenáře hloubavého, který se chce podívat na některé vybrané kapitoly a hlouběji se nad nimi zamyslet necháme na uvážení každého čtenáře. Možný je obojí přístup. Současně bychom ale chtěli zdůraznit, že předložený text není návrhem konkrétních otázek nebo metodologických postupů pro školní vzdělávání, jako spíše o otázky k určitému zastavení se a zamyšlení. Není možné pro ně většinou nabídnout správnou odpověď ani vodítko, jak by měly vypadat. Snad nejlepším doporučením může být níže diskutovaná práce ve dvojicích – dobrá odpověď je taková, která argumentačně obstojí před druhým čtenářem. Neznamená to ale, že by na všechny otázky měl mít čtenář hned hotovou, argumentačně pevnou pozici. Text je členěn mírně odlišně oproti zmiňované monografii. Zatímco v monografii jsme usilovali o jistý integrální přístup a jistou míru provázanosti, v případě otázek k reflexi a zamyšlení by takový postup nebyl zcela šťastný. Čtenář v monografii může sledovat řadu souvislostí a témat jdoucích do šíře a u jednotlivých otázek se více a systematičtěji věnovat jednotlivým partiím analytičtějším způsobem. V průběhu studia textu je možné se k otázkám vícekrát vracet a postupně odpovědi na cizelovat či rozmýšlet. V druhé části pak čtenář najde krátkou vybranou komentovanou bibliografii k jednotlivým tématům tak, aby v případě zájmu mohl sáhnout po další četbě. Snažili jsme se přitom texty vybírat takovým způsobem, aby byly pro čtenáře dostupné, zajímavé a rozmanité. Nejde tedy primárně o nejnáročnější výzkumné či vědecké články, ale o texty, které jsou na jedné straně dostatečně kvalitní, ale současně také čtenářky přístupné.