C 2018

Kobieta w kulturze wizualnej morawskich pałaców renesansowych

KNOZ, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Kobieta w kulturze wizualnej morawskich pałaców renesansowych

Název česky

Žena ve vizuální kultuře moravských renesančních zámků

Název anglicky

Women in the visual culture of (Moravian) Renaissance chateaus

Autoři

KNOZ, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Kraków, Świat kobiet w Czechach i w Polsce w średniowieczu i w epoce nowożytnej, od s. 241-282, 42 s. 2018

Nakladatel

Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie

Další údaje

Jazyk

polština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101313

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-83-7614-374-3

Klíčová slova česky

Dějiny; Ženy; Genderová studia; Raný novověk; Morava; Zámk; Renesance

Klíčová slova anglicky

History; Women; Gender Studies; Early New Age; Moravia; Chateaux; Renaissance

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2019 13:42, Mgr. Monika Kellnerová

Anotace

V originále

W powszechnej świadomości bardzo długo dawna historia Europy była postrzegana jako historia mężczyzn lub też jako historia tworzona przez mężczyzn i dla mężczyzn, w której kobiety odgrywały rolę drugorzędną, a pod wieloma względami wręcz pasywną. Pewną zmianą była jedynie w tym zakresie zmiana metodologiczna, które skutkowała wprowadzeniem „nowych problemów“, „nowych podejść“ i „nowych obiektów“ historiograficznych – jednym z nich była w szerszym tego słowa znaczeniu historia kobiet. Celem niniejszego tekstu jest próba charakterystyki roli kobiety w kulturze wizualnej morawskich i środkowoeuropejskich pałaców renesansowych. Bowiem rola kobiety, czy też wspólna rola kobiety i mężczyzny, szlachcianki i szlachcica, w zasadniczy sposób określała architektoniczną postać rezydencji, łącznie z wizualną prezentacją systemu siedziby szlacheckiej za pośrednictwem heraldyki, ikonologii i emblematyki, ale na przykład także poprzez „praktyczne“ wyposażenie rezydencji czy zbiorów znajdujących się w pałacu.

Česky

V obecném povědomí bývaly velmi dlouho starší evropské dějiny vnímány jako dějiny mužů, resp. jako dějiny utvářené muži a pro muže, v nichž ženy sehrávají pouze sekundární a v mnohém ohledu pasívní roli. Pouze určitou modifikaci v tomto ohledu představoval metodologický posun, který jako jeden z historiografických „nových objektů“ přinesl „dějiny žen“. V posledních letech se nicméně metodologický přístup k dějinám žen z prostředí společenských elit raného novověku výrazným způsobem proměnil. Je zkoumána jako role, jež se s rolí muže odehrávala na stejném sociálním jevišti. Společná byla i vizuální prezentace, v níž muž a žena v kulturním prostředí středoevropské renesance vystupují a jak toto navíc oba společně spoluvytvářeli a spoluidentifikovali. Žena sehrávala nezastupitelnou roli také v praktickém i symbolickém světě renesančního sídla. Tato role se proměňovala v čase a situaci. Narůstala ve chvíli, kdy na zámku došlo ke sňatku a kdy se sídlo přebudovávalo, aby mohlo plnit nové reálné i symbolické funkce vzhledem k přítomnosti zámecké paní-hospodyně a nové „gendrové“ struktuře aristokratického dvora. V tomto kontextu byla role ženy ve vizuální kultuře raně novověkých zámků určována několika základními danostmi. Vedle sociální úlohy v aristokratické společnosti to byla symbolická úloha, jež ovšem do určité míry odrážela skutečnou funkci ústící v potřebě zplodit děti a vychovat následující generaci. V neposlední řadě nelze opomenout dobové decorum, odrážející antikizující svět italské a záalpské renesance. Toto decorum bylo podle některých autorů předurčeno návratem k antickému pantheonu, zprostředkovaným dobovými renesančními knihami.

Návaznosti

GB14-36521G, projekt VaV
Název: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání