HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. “Digging in the Score” : Conceptual Metaphor Theory and Analyzing Opera Stage Direction. In Metaphor across contexts and domains : from description to application (RaAM 2018), 27.-30.6.2018, Hong Kong. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název “Digging in the Score” : Conceptual Metaphor Theory and Analyzing Opera Stage Direction
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Metaphor across contexts and domains : from description to application (RaAM 2018), 27.-30.6.2018, Hong Kong, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Hongkong
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00101429
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Theatre; opera; metaphor; conceptual metaphor theory; Otakar Zich; Ota Zítek; Miloš Wasserbauer; Václav Věžník
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 6. 4. 2019 16:21.
Anotace
Czech and Slovak theatre directors of the 20th century reflected extensively upon the theory and practice of opera staging. This resulted in several published and unpublished writings of Czech and Slovak theatre directors. I aim to analyze conceptual metaphors that appear in the writings of Czech and Slovak opera directors and the role of conceptual metaphors in these documents. I rely on the Conceptual Metaphor Theory developed by Lakoff and Johnson (e. g. 1980) and further elaborated as the audiovisual metaphor theory by Fahlenbrach (e. g. 2010). The presentation focuses on conceptual metaphors in theoretical treatises on opera staging by Ota Zítek, Rudolf Walter, Miloš Wasserbauer, Václav Věžník and some others. My analysis reveals the presence of common conceptual metaphors in the directors’ writings. Literally “coming out of” (e.g. Wasserbauer, Věžník) or proceeding from the score, the directors stress the importance of concepts and ideas that they consider fundamental for their interpretation of an operatic work and for audience’s apprehension and perception of the opera. The application of Conceptual Metaphor Theory to the directors’ writings shows some common Czech and Slovak stereotypes in the theory and practice of opera stage direction.
Návaznosti
GA16-20335S, projekt VaVNázev: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů (Akronym: ZICHDIVADLO)
Investor: Grantová agentura ČR, Divadlo jako syntéza umění: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 01:47