k 2018

Dynamics of Evil : Two Stagings of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno (1967, 1989)

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Dynamics of Evil : Two Stagings of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno (1967, 1989)

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Shakespeare in Changing Cultural Paradigms, 29.-30.11.2018, Bratislava, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00104884

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Shakespeare; Verdi; theatre; opera; scenography; metaphor; Wasserbauer; Věžník; Štolfa; Vychodil

Štítky

Změněno: 6. 4. 2019 16:23, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

In my paper I provide analysis of two productions of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno, directed by Miloš Wasserbauer in 1967 and Václav Věžník in 1989. Special attention is given to scenography of both productions as an evidence of key audio-visual metaphors incorporated in the directors’ conceptions. I focus on particular metaphors included in Shakespeare’s play that enter the stage via Verdi’s opera. Scenography – which I understand both as visual and audial means of expression – reflects the manipulation of human senses for the purpose of emphasising and expressing the key concepts of Shakespeare’s and Verdi’s work. I analyse dynamics / kinetics of scenography which is used to guide viewer’s senses through appeal to concept of evil.

Návaznosti

MUNI/A/1098/2017, interní kód MU
Název: Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury (Akronym: MEDDIV)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologické problémy výzkumu divadelní kultury, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty