2018
Dynamics of Evil : Two Stagings of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno (1967, 1989)
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Dynamics of Evil : Two Stagings of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno (1967, 1989)
Autoři
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Shakespeare in Changing Cultural Paradigms, 29.-30.11.2018, Bratislava, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00104884
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Shakespeare; Verdi; theatre; opera; scenography; metaphor; Wasserbauer; Věžník; Štolfa; Vychodil
Štítky
Změněno: 6. 4. 2019 16:23, Mgr. Zuzana Matulíková
Anotace
V originále
In my paper I provide analysis of two productions of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno, directed by Miloš Wasserbauer in 1967 and Václav Věžník in 1989. Special attention is given to scenography of both productions as an evidence of key audio-visual metaphors incorporated in the directors’ conceptions. I focus on particular metaphors included in Shakespeare’s play that enter the stage via Verdi’s opera. Scenography – which I understand both as visual and audial means of expression – reflects the manipulation of human senses for the purpose of emphasising and expressing the key concepts of Shakespeare’s and Verdi’s work. I analyse dynamics / kinetics of scenography which is used to guide viewer’s senses through appeal to concept of evil.
Návaznosti
MUNI/A/1098/2017, interní kód MU |
|