C 2018

Reflexe a revoluce ornamentu postindustriální doby

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Reflexe a revoluce ornamentu postindustriální doby

Název anglicky

Reflection and Revolution of The Ornament of The Postindustrial Period

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Momentum. Umění a kosmopolitní modernita, od s. 97-114, 18 s. 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00105060

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-8995-2

Klíčová slova česky

aparát-operátor komplex; industriální aparát; postindustriální aparát; ornament; fraktál; softwarová studia; obecná teorie gest; Tillerova děvčata

Klíčová slova anglicky

apparat-operator complex; industrial apparat; postindustrial apparat; ornament; fractal; software studies; general theory of gestures; The Tiller Girls

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2019 08:36, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Zřejmě prvním teoretikem médií, který představil definici informačních technologií (aparátu) jako programovaného zařízení zapojeného do sítě dalších programů, byl Vilém Flusser. Studie se zaměřuje na hlubší prozkoumání jeho pojetí aparátu ve vztahu k aktuální debatě v rámci softwarových studií. V návaznosti na Flusserův popis transformace aparátu industriální doby v aparát postindustriální doby je navržena modifikace metafory industriálního aparátu jako ornamentu (Z. Kracauer) v podobě přirovnání postindustriálního aparátu ke struktuře fraktálu. Studie je doplněna případovou studií věnovanou robotickému performance Tiller Girls (2009) založeného na superpozici ornamentů aparátů industriální a postindustriální doby. Tento epilog se vztahuje k předchozímu textu jako jeho ilustrace a současně je vykročením směrem, kterým ukazuje Flusser, když volá po vzniku nové disciplíny Obecné teorie gest. Je zprávou o výzkumu založeném na interpretaci pohybů a hledání náznaků revolučních gest reflexe v aparátu postindustriální doby.

Anglicky

Vilém Flusser is probably the first media theorist who introduced the definition of information technology (apparatus) as a programmed device involved in the network of other programs. The study focuses on more in-depth exploration of its concept of an apparatus in relation to the current debate within Software studies. In connection with Flusser's description of the transformation of the apparatus of the industrial age into the apparatus of the postindustrial age, there is proposed a change of the metaphor of the industrial apparatus as an ornament (Z. Kracauer) into the postindustrial apparatus as a fractal. The study is complemented by a case study on the robot performance The Tiller Girls (2009) that is based on the superposition of the ornaments of industrial and postindustrial machinery. This epilogue relates to the previous text as its illustration. At the same time, it is a step in the way Flusser shows when calling for the new discipline of The General Theory of Gestures. It is an interpretation of movements with an effort to find out signs of revolutionary gestures of reflection in postindustrial apparatus.

Návaznosti

MUNI/A/0907/2017, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část V., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty