POSPÍŠIL, Ivo. Žanrovyje poiski v proizvedenijach A. Solženicyna. In Dąbrowska, Magdalena; Głuszkowski, Piotr. Aleksander Sołżenicyn i rosyjska emigracja. 1 vyd. Warszawa – Toruń: Instytut Rusycystyki Uniwersytetu Warsawskiego, 2018, s. 65-72. ISBN 978-83-64869-21-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Žanrovyje poiski v proizvedenijach A. Solženicyna
Název česky Hledání žánru v dílech A. Solženicyna
Název anglicky Searching for a Genre in A. Solzhenicyn´s works
Autoři POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1 vyd. Warszawa – Toruń, Aleksander Sołżenicyn i rosyjska emigracja, od s. 65-72, 8 s. 2018.
Nakladatel Instytut Rusycystyki Uniwersytetu Warsawskiego
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00105141
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-83-64869-21-1
Klíčová slova česky Žánrové problémy; teorie žánrů/genologie; dynamika žánrové strategie Solženicynova díla; prae-post efekt/paradox; neúplnost; nedokončenost; otevřenost ruské literatury
Klíčová slova anglicky Genre problems; genre theory/genology; dynamism of Solzhenitsyn’s genre strategy; prae-post effect/paradox; incompleteness; unfinishedness; openness in Russian
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 12. 3. 2019 13:08.
Anotace
Avtor nastojaščego issledovanija zanimajetsja žanrovymi problemami v literaturnom tvorčestve Aleksandra Solženicyna. Po avtorskomu mneniju, žanrovyj dinamizm, pojavljajuščijsja v jego tvorčestve, dvižetsja ot liričeskogo stichotvorenija čerez poemu k liričeskoj drame k kinoscenariju po napravleniju k rasskazu, povesti i romanu. Specifičeskaja žanrovaja strukturaa tvorčestva Solženicyna voschodit k tradicionnoj russkoj neokončennosti, nepolnote, otkrytosti vsego, vključaja i literaturu. Avtor nachoditsja na grani publicističeskich i chudožestvennych žanrov. V etom smysle Solženicyn, kak i mnogije drugije krupnyje pisateli, pronikajet iz sfery literaturnosti i chudožestvennoj poetiki v istorizm. Solženicyn razvivajet tradicionnyj russkij pre-post effekt (termin moj), kotoryj sostoit v nesoveršennoj imitacii zapadnojevropskich modelej i odnovremenno v otkrytii bokovogo okna v novuju poetiku.
Anotace česky
Autor přítomné studie se zabývá žánrovými problémy v literárním díle Alexandra Solženicyna. Podle autora se žánrová dynamika, objevující se v jeho tvorbě, pohybuje od lyrické básně přes poému/narativní báseň, k lyrickému dramatu a filmovému scénáři k povídce, novele a románu. Specifická žánrová struktura Solženicynova díla vychází z tradice ruské nedokončenosti, neúplnosti, otevřenosti všeho, včetně literatury. Autor se nachází na hraně publicistických a uměleckých žánrů. V tomto smyslu Solženicyn, jako řada jiných velkých spisovatelů, proniká ze sféry literárnosti a umělecké poetiky k historicitě. Solženicyn tak rozvíjí tradiční ruský prae-post efekt (termín je můj), který spočívá v nedokonalé imitaci západoevropských modelů a současně v otvírání bočního okna k nové poetice.
Anotace anglicky
The author of the present study deals with the genre problems in Solzhenitsyn’s literary work. Due to the author’s views, the dynamism of genre constituting in Solzhenitsyn moves from lyric poems through narrative poems, lyric dramas and film scenarios towards short stories, novellas and novels. The specific genre structure of Solzhenitsyn’s work is caused by the traditional Russian unfinishedness, incompleteness, openness of everything, including literature. The author often finds himself on the boundary between journalistic and artistic genres. In this sense, Solzhenitsyn, like other great Russians, wants to break loose from the sphere of literariness and artistic poetics towards historicism. Solzhenitsyn develops the traditional Russian pre-post effect (the term is mine) consisting in the imperfect imitation of Western literary models and, at the same time, opening a side window leading to new poetics.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 09:30