Detailed Information on Publication Record
2018
TEMATIKA I SYMBOLIKA ČESKOSLOVENSKÝCH ZNÁMEK V OBDOBÍ 1948–1989 A JEJICH DĚJEPISNÝ DIDAKTICKÝ POTENCIÁL
ŠTĚPÁNEK, KamilBasic information
Original name
TEMATIKA I SYMBOLIKA ČESKOSLOVENSKÝCH ZNÁMEK V OBDOBÍ 1948–1989 A JEJICH DĚJEPISNÝ DIDAKTICKÝ POTENCIÁL
Name (in English)
Theme and Symbolism of Czechoslovak Stamps in the Period 1948–1989 and Their Historical Didactic Potential
Authors
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 32/2018/1, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1211-6068
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00105191
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
history teaching; didactics of history; postage stamps; propaganda; medial education; Czechoslovakia;
Tags
Reviewed
Změněno: 3/1/2019 19:26, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
V originále
Text nejprve prezentuje charakteristické znaky a specifika poštovních známek jako produktu historické kultury. Objekt zkoumání představuje tematika a symbolika československých známek v období 1948-1989 s ohledem na uplatnění v dějepisné výuce. Na základě velkého množství konkrétních příkladů text závěrem zdůrazňuje význam žákovské kompetence analyzovat a interpretovat propagandistická sdělení pro rozvoj mediální gramotnosti a historického vědomí.
In English
The text first presents the characteristics and specifics of postage stamps as a product of historical culture. The object of the study is the theme and symbolism of Czechoslovak stamps in the period 1948–1989 with regard to application in history teaching. Based on a large number of concrete examples, the text emphasizes the importance of pupil competence to analyze and interpret propagandistic messages for the development of media literacy and historical awareness.