J 2018

TEMATIKA I SYMBOLIKA ČESKOSLOVENSKÝCH ZNÁMEK V OBDOBÍ 1948–1989 A JEJICH DĚJEPISNÝ DIDAKTICKÝ POTENCIÁL

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

TEMATIKA I SYMBOLIKA ČESKOSLOVENSKÝCH ZNÁMEK V OBDOBÍ 1948–1989 A JEJICH DĚJEPISNÝ DIDAKTICKÝ POTENCIÁL

Name (in English)

Theme and Symbolism of Czechoslovak Stamps in the Period 1948–1989 and Their Historical Didactic Potential

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 32/2018/1, Brno, Masarykova univerzita, 2018, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00105191

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

history teaching; didactics of history; postage stamps; propaganda; medial education; Czechoslovakia;

Tags

Reviewed
Změněno: 3/1/2019 19:26, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Abstract

V originále

Text nejprve prezentuje charakteristické znaky a specifika poštovních známek jako produktu historické kultury. Objekt zkoumání představuje tematika a symbolika československých známek v období 1948-1989 s ohledem na uplatnění v dějepisné výuce. Na základě velkého množství konkrétních příkladů text závěrem zdůrazňuje význam žákovské kompetence analyzovat a interpretovat propagandistická sdělení pro rozvoj mediální gramotnosti a historického vědomí.

In English

The text first presents the characteristics and specifics of postage stamps as a product of historical culture. The object of the study is the theme and symbolism of Czechoslovak stamps in the period 1948–1989 with regard to application in history teaching. Based on a large number of concrete examples, the text emphasizes the importance of pupil competence to analyze and interpret propagandistic messages for the development of media literacy and historical awareness.