2017
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.Základní údaje
Originální název
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Název česky
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Název anglicky
Do they want to stay or leave?
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí), Klára ULIČNÁ (203 Česká republika, domácí) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vydání. Brno, 326 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 45, 2017
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00101500
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8889-4
Klíčová slova česky
začínající učitel; dropout; základní školy; profesní socializace; objektivní determinanty socializace
Klíčová slova anglicky
novice teacher; dropout; primary and lower secondary schools; professional socialisation; objective determinants of socialization
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2019 15:33, Dana Nesnídalová
V originále
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, k němuž přispívá I tzv. drop- out, tedy odchody kvalifikovaných učitelů ze školy či ze školství. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom začínající učitelé. Kniha přináší výsledky výzkumného šetření na českých základních školách, které se zaměřilo na procesy socializace začínajících učitelů a jejich objektivních determinant, které byly identifikovány na rovině interaktivní (žáci, třída), institucionální (škola, kolegové, vedení školy) i na rovině kulturní (komunita blízká škole včetně rodičů, širší kulturní, společenský a politický kontext). Autoři formulovali řadu doporučení pro vzdělávací politiku, vzdělavatele učitelů i pro vedení škol. Kniha byla publikována i elektronicky.
Anglicky
One of the factors influencing the quality of teaching is teacher shortage, caused, among other factors, also by drop-out of qualified teachers who leave their schools or the teaching profession. The most vulnerable professional group are novice teachers. The book discusses the findings of a research study realized in Czech primary and lower secondary schools, focusing on the processes of socialization of novice teachers and their objective determinants. The determinants were identified at the interactive level (pupils, class), institutional level (school, colleagues, leadership) and cultural level (close community including parents and broader cultural, social and political context). The authors formulated recommendations for educational policy, teacher educators and school leaders. The book is also available online.
Návaznosti
GA15-12956S, projekt VaV |
|