PĚTVALSKÁ, Eva a Marína URBÁNIKOVÁ. Lidskoprávní šílenství: mediální reprezentace inkluzivního vzdělávání v denících Blesk, Aha! a MF DNES. Mediální studia. Praha: Univerzita Karlova, 2018, roč. 12, č. 2, s. 73-97. ISSN 1801-9978.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Lidskoprávní šílenství: mediální reprezentace inkluzivního vzdělávání v denících Blesk, Aha! a MF DNES
Název anglicky Human Rights Madness: Media Representation of Inclusive Education and its Comparison in Blesk, Aha! and MF DNES Daily Newspapers
Autoři PĚTVALSKÁ, Eva (203 Česká republika, domácí) a Marína URBÁNIKOVÁ (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Mediální studia, Praha, Univerzita Karlova, 2018, 1801-9978.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/18:00105248
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky Agenda-setting; comparative content analysis; framing; inclusive education; media representation; people with disabilities; stereotypes
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 22. 3. 2019 16:53.
Anotace
Tento článek analyzuje a komparuje mediální reprezentaci inkluzivního vzdělávání ve třech českých denících (Blesk, Aha! a MF DNES) v období let 2014 až 2017. V roce 2016 byla přijata novela školského zákona, která stanovuje, že děti se speciálními potřebami by měly být zařazovány do tříd běžných základních škol. Navzdory svému bulvárnímu zaměření věnoval deník Blesk tomuto tématu mimořádnou pozornost: vytvořil samostatnou rubriku nazvanou Stop škodlivé inkluzi! a proti této novele spustil systematickou negativní kampaň. Článek zkoumá mechanismy, které k tomu Blesk využil, a porovnává mediální reprezentaci inkluzivního vzdělávání v Blesku s dalšími bulvárními novinami Aha! a serióznějším deníkem MF DNES. Výsledky ukazují, že Blesk využíval pro podporu negativního zobrazení inkluzivního vzdělávání různé redakční strategie: dával prostor zejména aktérům prezentujícím kritická stanoviska, poukazoval především na negativní aspekty inkluze a při zobrazování inkluzivního vzdělávání používal převážně negativní rámce. Na druhou stranu MF DNES nabídl vyváženější zastoupení a druhý bulvární deník Aha! věnoval tomuto tématu jen minimální pozornost.
Anotace anglicky
This paper analyzes and compares the media representation of inclusive education in three Czech daily newspapers (Blesk, Aha!, and MF DNES) during the 2014–2017 period. In 2016, an amendment to the Schools Act was adopted, stipulating that children with special needs were to be gradually included into the classes of mainstream primary schools. Despite its tabloid focus, Blesk paid unusually close attention to this topic: it set up a special section called Stop the Harmful Inclusion and launched a systematic negative campaign against the amendment. The paper examines the mechanisms Blesk used in the campaign and compares its representation of inclusive education with another tabloid newspaper Aha! and a broadsheet newspaper MF DNES. The results show that Blesk employed various editorial strategies as tools to support negative image of inclusive education: e.g., it gave voice primarily to sources critical of inclusive education, selected topics pointing out negative aspects of the amendment, and adopted mostly negative framing. On the other hand, MF DNES offered a more balanced representation, and the other tabloid daily Aha! paid only minimal attention to this topic.
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 02:19