k 2018

Sprachliche Diskursmanifestation : Wie i(s)st und spricht Deutschland?

DATINSKÁ, Blanka

Základní údaje

Originální název

Sprachliche Diskursmanifestation : Wie i(s)st und spricht Deutschland?

Název anglicky

Linguistic Discourse Manifestation : How eats/ is and speak and speak Germany?

Autoři

DATINSKÁ, Blanka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pragestt - Prager Germanistische Studententagung, 23.-24. 3. 2018, FF UK, Praha, 2018

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00105338

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

online diskurs; veganství; diskursivní lingvistika; Německo; německý jazyk; metodologie; reklama; jazykověda; konotace

Klíčová slova anglicky

online discurs; discurs linguistics; veganism; Germany; German language; metodology; advertising; linguistics

Štítky

Změněno: 1. 3. 2019 14:04, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Der Beitrag widmet sich der linguistischen Betrachtung einer aktuellen gesellschaftlichen Entwicklung und stellt die Anfangsphase des Dissertationsprojektes vor, in dem es sich um eine diskurslinguistische korpusgestützte Analyse mit emotionslinguistischem Schwerpunkt und dem Ausgangspunkt in dem Online-Diskurs zum Thema „Veganismus“ handelt. Präsentiert werden sowohl die Schritte zur Fragestellung, als auch der methodologische Zugang zum Untersuchungsmaterial. Das Referat soll ebenfalls das Ergebnis der bereits durchgeführten Analyse bieten, die sich mit diskurstypischen Sprachveränderungen und mit der Rolle und Macht des vielfach konnotierten Labels „vegan“ in der Welt der Werbung beschäftigt. Im Mittelpunkt steht nicht nur die diskurslinguistische Perspektive, sondern auch die Einstellung, dass diskursbildende Sprachmittel und Konnotationsänderungen einen Einfluss auf Bedeutungsstrukturen im (Sprach)Denken der Sprachgemeinschaft ausüben.

Anglicky

The article is dedicated to the linguistic analysis of a current social development and presents the initial phase of the dissertation project, which is a discourse linguistic corpus-based analysis with an emotionlinguistic focus and the starting point in the online discourse on "veganism". Both the steps to the question and the methodological access to the examination material will be presented. The paper will also provide the results of the analysis already carried out, which deals with discourse-typical language changes and with the role and power of the multi-connoted label "vegan" in the world of advertising. The focus is not only on the discursive linguistic perspective, but also on the attitude that discourse-forming language means and connotation changes exert an influence on structures of meaning in the (language) thinking of the language community.

Návaznosti

MUNI/A/1033/2017, interní kód MU
Název: Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a archivní práce a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům (Akronym: Vývojové tendence)
Investor: Masarykova univerzita, Vývojové tendence německého jazyka a německé literatury se zahrnutím česko-německé problematiky a archivní práce a s přesahem k nordistickým a nederlandistickým aspektům, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty