JARKOVSKÁ, Lucie a Sharon LAMB. Not Innocent, but Vulnerable: An Approach to Childhood Innocence. In Sharon Lamb, jen Gilbert. The Cambridge Handbook of Sexual Development: Childhood and Adolescence. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, s. 76-93. Cambridge Handbooks in Psychology. ISBN 978-1-107-19071-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1017/9781108116121.005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Not Innocent, but Vulnerable: An Approach to Childhood Innocence.
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Sharon LAMB (840 Spojené státy).
Vydání Cambridge, The Cambridge Handbook of Sexual Development: Childhood and Adolescence, od s. 76-93, 18 s. Cambridge Handbooks in Psychology, 2018.
Nakladatel Cambridge University Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00107232
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-1-107-19071-9
Doi http://dx.doi.org/10.1017/9781108116121.005
Klíčová slova česky nevinnost; zranitelnost; dětství; sexualita; sex education
Klíčová slova anglicky innocence; vulnerability; childhood; sexuality; sex education
Štítky adolescence, childhood, gender, health, sexual education, sexuality, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 7. 4. 2020 09:11.
Anotace
The chapter begins by examining the concept of childhood innocence, the critiques of the concept, and critiques about the political use of the concept. We go on to ask what about childhood innocence or similar concepts might be preserved in the area of sex education and childhood sexuality in general. We agree that using the concept of innocence to make claims on behalf of children has an insidious effect on discourse about children, not only because it positions children as helpless, incompetent, and entirely dependent on the will and decisions of adults but because it also supports political agendas harmful to children and other marginalized groups. The concept of innocence, as it is currently used across the globe with regard to sex and sexuality, also tends to be activated around certain (privileged) groups of children, while other kinds of children are neglected based on their race, class, ethnicity, or geopolitical location. We acknowledge, however, that the concept of innocence has historically also been closely connected with some policies and actions that were taken in order to make children´s lives better. So, we argue that when critiquing the concept of childhood sexual innocence, scholars should be careful not to at the same time neglect the need for children´s protection. We suggest replacing the concept of innocence with the concept of vulnerability.
Anotace česky
Kapitola kriticky přezkoumává koncept dětské nevinnosti a politické využití tohoto konceptu. Zamýšlí se nad tím, co z tohoto konceptu může být užitečné pro sexuální výchovu a obecně dětskou sexualitu. Kritika konceptu dětské nevinnosrti by však neměla vést k opomíjení ochrany dětí. Navrhujeme, aby byl koncept nevinnosti nahrazen konceptem zranitelnosti.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 21. 5. 2024 20:40