ZVONČÁK, Vojtěch, Jiří MEKYSKA, Katarína ŠAFÁROVÁ, Ján MUCHA, Tomáš KISKA, Barbora LOSENICKÁ, Barbora ČECHOVÁ, Pavlína FRANCOVÁ a Zdeněk SMÉKAL. Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma. Elektrorevue. International Society for Science and Engineering o.s., 2018, roč. 20, č. 6, s. 176-181. ISSN 1213-1539.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vliv intra-writer normalizace na diagnózu vývojové dysgrafie založené na kvantitativní analýze online písma
Název anglicky Influence of intra-writer normalization on developmental dysgraphia diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting
Autoři ZVONČÁK, Vojtěch (203 Česká republika), Jiří MEKYSKA (203 Česká republika), Katarína ŠAFÁROVÁ (703 Slovensko, garant, domácí), Ján MUCHA (703 Slovensko), Tomáš KISKA (203 Česká republika), Barbora LOSENICKÁ (203 Česká republika, domácí), Barbora ČECHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Pavlína FRANCOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika).
Vydání Elektrorevue, International Society for Science and Engineering o.s. 2018, 1213-1539.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00107235
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky vývojová dysgrafie; dětská dysgrafie; digitalizační tablet; HPSQ; SFFS; náhodné lesy; gradientní boostovací stromy; xgboost
Klíčová slova anglicky developmental dysgraphia; child dysgraphia; digitizing tablets; HPSQ; SFFS; random forests; gradient boost trees; xgboost
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D., učo 262776. Změněno: 22. 4. 2020 08:22.
Anotace
U dětí se vývojová dysgragrafie (VD) projevuje pomalejším psaním, zhoršenou čitelností písma a zároveň negativním vlivem na plánování a generování obsahového textu. Takové projevy VD můžou v průběhu dospívání škodlivě působit na sebevyjadřování a komunikační dovednosti dítěte. Cílem této studie je výzkum nových normalizačních metod IWN (Intra-writer normalization methods), které povedou ke zlepšení diagnózy VD založené na kvantitativní analýze online písma. Pro tento účel bylo analyzováno písmo 97 dětí, které psaly zadaný text na digitalizační tablet. Jejich schopnost psát byla hodnocena pomocí škály HPSQ (Handwriting proficiency screening questionnaire). Ze záznamu písemného projevu byly extrahovány konvenční parametry, které se následně normalizovaly pomocí čtyř nových IWN metod. Z výsledků vyplývá, že tahově orientovaná normalizace využívající normu z-skóre snížila chybu odhadu HPSQ při hodnocení VD z 23% na 19%. Tato studie dokazuje, že tahově orientovaná IWN má slibný potenciál na poli automatizované diagnózy a hodnocení VD.
Anotace anglicky
Developmental dysgraphia (DD) in children population is manifested predominantly in slowness of writing, reduced written text readability, and impaired ability to plan and generate textual content. These symptoms affect children's capabilities of self-expressing and communicating. The goal of this work is the investigation and development of novel intra-writer normalization (IWN) methods in direction of improving DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, handwriting signals acquired by digitization tablet of 97 children were analyzed. Their ability to write was quantified by Handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ). From the acquired signals, conventional parameters were extracted. These parameters were consequently normalized by four IWN methods. The results show that stroke-based normalization based on the Z-score norm reduced an error of HPSQ prediction by 4% (from 23% to 19%). This proves the potential of such a~normalization to improve the automated diagnosis and assessment of DD.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 06:02