2018
Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění
KOKEŠ, Radomír D.Základní údaje
Originální název
Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění
Název anglicky
Spiral as an Innovative Schema of Film Storytelling
Autoři
KOKEŠ, Radomír D. (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Bohemica Litteraria, 2018, 1213-2144
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/18:00105630
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Film; kinematografie; televize; vyprávění; narativní techniky; spirálový narativ; smyčkový narativ; narativní schéma; inovace; fikční světy; naratologie; historická poetika; poetika fikce; rozbor filmu
Klíčová slova anglicky
Film; Cinema; Television; Storytelling; Narrative Techniques; Spiral Narrative; Loop Narrative; Narrative Schema; Innovation; Fictional Worlds; Narratology; Historical Poetics; Poetics of Fiction; Film Analysis
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2019 15:48, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Článek rozpoznává specifický vzorec audiovizuálního vyprávění: postava je uvězněna opakujícím se segmentu prostoru, času a kauzality, je si toho vědoma a snaží se s touto skutečností nějak vyrovnat. Tento vyprávěcí vzorec, známý například z filmu Na Hromnice o den více (1993), je označen za "spirálový narativ" a vysvětlován coby inovativní schéma, jež od devadesátých let minulého století pro americké tvůrce plní ozvláštňující funkci ve vztahu k rozmanitému množství zavedených žánrových či obecněji vývojových modelů. V první části studie je spirálový narativ strukturně i funkčně odlišen od narativu smyčkového, přičemž je načrtnuto i několik analyticky vypozorovaných estetických norem. Výklad se zaměřuje i na některé ze způsobů, jimiž může využití spirálového narativu působit na diváky a nabízí rovněž některé možné estetické zdroje samotné spirálové techniky, kterou lze považovat za základ spirálového narativu coby inovativního schématu. Druhá část studie přechází na mnohem konkrétnější úroveň výkladu, a to k podrobnějšímu rozboru krátkometrážního díla 12:01 PM (1990), televizního snímku 12:01 (1993) a již zmíněného filmu NA HROMNICE O DEN VÍCE. Jeho prostřednictvím je navržena historická trajektorie, jež funkčně vysvětluje postupné ustavení spirálového narativu v americké audiovizi coby pomocného inovativního vzorce v podobě, v jaké se rozvíjí dodnes.
Anglicky
This article deals with a specific pattern of audiovisual storytelling, where a character is stuck in an iterative segment of space, time and causality, is aware of that and tries to find a way to deal with it. It introduces the term "spiral narrative" for this narrative pattern known from films such as the 1993 GROUNDHOG DAY. It identifies it as an innovative schema which helps American film and television creators to defamiliarize various amounts of already established models of narrative development. The first part of this article defines the spiral narrative schema on the one side and the so-called loop narrative schema on the other side, explaining several aesthetic norms in films that exploit the spiral narrative schema. It also inquires into the possible ways in which spiral narratives can affect the viewers as well as the aesthetic sources of the spiral narrative schema as such. The second part brings a much more specific explanation using reasonably detailed analyzes of three films (the short 12:01 PM shot in 1990, the television film 12:01 from 1993, and the already mentioned GROUNDHOG DAY). These three analyzes reveal a historical trajectory, which might functionally explain the process of the establishment of the spiral narrative as an innovative auxiliary pattern in popular American audiovision.
Návaznosti
MUNI/A/0886/2017, interní kód MU |
|