J 2018

Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění

KOKEŠ, Radomír D.

Základní údaje

Originální název

Spirála coby inovativní schéma filmového vyprávění

Název anglicky

Spiral as an Innovative Schema of Film Storytelling

Autoři

KOKEŠ, Radomír D. (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Bohemica Litteraria, 2018, 1213-2144

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00105630

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Film; kinematografie; televize; vyprávění; narativní techniky; spirálový narativ; smyčkový narativ; narativní schéma; inovace; fikční světy; naratologie; historická poetika; poetika fikce; rozbor filmu

Klíčová slova anglicky

Film; Cinema; Television; Storytelling; Narrative Techniques; Spiral Narrative; Loop Narrative; Narrative Schema; Innovation; Fictional Worlds; Narratology; Historical Poetics; Poetics of Fiction; Film Analysis

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2019 15:48, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Článek rozpoznává specifický vzorec audiovizuálního vyprávění: postava je uvězněna opakujícím se segmentu prostoru, času a kauzality, je si toho vědoma a snaží se s touto skutečností nějak vyrovnat. Tento vyprávěcí vzorec, známý například z filmu Na Hromnice o den více (1993), je označen za "spirálový narativ" a vysvětlován coby inovativní schéma, jež od devadesátých let minulého století pro americké tvůrce plní ozvláštňující funkci ve vztahu k rozmanitému množství zavedených žánrových či obecněji vývojových modelů. V první části studie je spirálový narativ strukturně i funkčně odlišen od narativu smyčkového, přičemž je načrtnuto i několik analyticky vypozorovaných estetických norem. Výklad se zaměřuje i na některé ze způsobů, jimiž může využití spirálového narativu působit na diváky a nabízí rovněž některé možné estetické zdroje samotné spirálové techniky, kterou lze považovat za základ spirálového narativu coby inovativního schématu. Druhá část studie přechází na mnohem konkrétnější úroveň výkladu, a to k podrobnějšímu rozboru krátkometrážního díla 12:01 PM (1990), televizního snímku 12:01 (1993) a již zmíněného filmu NA HROMNICE O DEN VÍCE. Jeho prostřednictvím je navržena historická trajektorie, jež funkčně vysvětluje postupné ustavení spirálového narativu v americké audiovizi coby pomocného inovativního vzorce v podobě, v jaké se rozvíjí dodnes.

Anglicky

This article deals with a specific pattern of audiovisual storytelling, where a character is stuck in an iterative segment of space, time and causality, is aware of that and tries to find a way to deal with it. It introduces the term "spiral narrative" for this narrative pattern known from films such as the 1993 GROUNDHOG DAY. It identifies it as an innovative schema which helps American film and television creators to defamiliarize various amounts of already established models of narrative development. The first part of this article defines the spiral narrative schema on the one side and the so-called loop narrative schema on the other side, explaining several aesthetic norms in films that exploit the spiral narrative schema. It also inquires into the possible ways in which spiral narratives can affect the viewers as well as the aesthetic sources of the spiral narrative schema as such. The second part brings a much more specific explanation using reasonably detailed analyzes of three films (the short 12:01 PM shot in 1990, the television film 12:01 from 1993, and the already mentioned GROUNDHOG DAY). These three analyzes reveal a historical trajectory, which might functionally explain the process of the establishment of the spiral narrative as an innovative auxiliary pattern in popular American audiovision.

Návaznosti

MUNI/A/0886/2017, interní kód MU
Název: Kulturní série v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní série v dějinách kinematografie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty