CHOVANEC, Jan. New faces of populism : Political self-presentation on Facebook. In 26th Ross Priory International Seminar on Broadcast Talk, 16-18 July 2018 Ross Priory, Loch Lomond. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název New faces of populism : Political self-presentation on Facebook
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 26th Ross Priory International Seminar on Broadcast Talk, 16-18 July 2018 Ross Priory, Loch Lomond, 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00101595
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky populismus; jinakost; Romové; kritická analýza diskurzu; sebeprezentace; Facebook; vysílání
Klíčová slova anglicky populism; othering; the Roma; critical discourse analysis; self-presentation; facebook; broadcasting
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 13. 3. 2019 10:48.
Anotace
The paper deals with self-presentation strategies of populists in social media, focusing on videoblogs where populist politicians react to current events. Based on videos uploaded on the personal site of the main Czech populist, Tomio Okamura, the paper first describes the generic structure of such monologic, script-based videoblogs and then identifies some of their most salient discursive strategies and micro-level linguistic features. It notes how the notion of the ‘other’ is discursively constructed through extreme affective polarization (positive self-presentation and negative other-presentation), and how the populist politician skillfully positions himself as both a victim and the ultimate guardian of the ‘will of the people’. Some characteristic features of the populist style are shown to be calculated ambivalence, intensification through emphatic repetitions, proximization of spatial and temporal deixis and, importantly, ironic reversal, thanks to which the speaker can enhance his own counter-position by seemingly agreeing with his opponents. The paper suggests that such videoblogs constitute a particularly effective form of political communication: not only can the videos easily migrate across multiple platforms, but they also provide the source material for other media that comment on the politicians’ controversial statements and, thus, help them to get exposure in the mainstream media.
Návaznosti
GA16-05484S, projekt VaVNázev: Diskurzní konstrukce jinakosti v mediálním a postmediálním prostoru
Investor: Grantová agentura ČR, Diskurzní konstrukce jinakosti v mediálním a post-mediálním prostoru
VytisknoutZobrazeno: 25. 5. 2024 22:59