Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1488456, author = {Sedláková, Markéta}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-1-163}, keywords = {representation; discourse; social reality; meanings; visual methodologies; diversity}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Potenciál diskurzivní analýzy a vizuální metodologie v postmoderním paradigmatu vědy}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9166/pdf}, volume = {28}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 1488456 AU - Sedláková, Markéta PY - 2018 TI - Potenciál diskurzivní analýzy a vizuální metodologie v postmoderním paradigmatu vědy JF - Pedagogická orientace VL - 28 IS - 1 SP - 163-183 EP - 163-183 SN - 12114669 KW - representation KW - discourse KW - social reality KW - meanings KW - visual methodologies KW - diversity UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9166/pdf L2 - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9166/pdf N2 - Forma vědění v současném postmoderním světě prochází rapidní transformací. Tuto proměnlivost můžeme pozorovat i ve snaze ono vědění zachycovat, analyzovat a dále teoretizovat. Symbolický zápas s věrnou korespondencí sociální reality sehrává věda s argumentací prezentující skepsi k pojímání pravdy jako stabilní autority. Data nejsou kulturně a hodnotově neutrální, což je podporováno jejich distribuováním skrze jazyk. Rozumění a výklad kontextu by tak spíše měly být mechanismem zaměřujícím se na jazykovou/vizuální komunikaci, která ve své latentní i transparentní formě produkuje, sdílí a konceptualizuje významy, udává role a pozice ve světě. Ohnisko zájmu vědeckého poznání se v naší optice přesouvá ke zkoumání konstrukcí, utváření významů a re-prezentací zkušenosti. Cílem předkládaného příspěvku je představit možnosti diskurzivní analýzy. Ta představuje teoreticko-výzkumný přístup, který je schopen uplatňovat kritickou reflexi zaostřenou na jednání a praktiky určitého diskurzu a bytí v něm. Vedle jazykových konstrukcí se zaměřujeme i na vizualizaci diskurzu a možnosti vizuální metodologie. Konkrétněji pak na využití fotografie jako nástroje sociální komunikace ve výzkumném procesu. Meritum kombinace obou přístupů leží v možnosti poznávat vztahy mezi vizuální a slovní reprezentací sociální (edukační) reality. Text si tak neklade za cíl prezentovat výsledky realizovaného výzkumu, ale spíše obrací pozornost k metodologickým přístupům jako takovým. ER -
SEDLÁKOVÁ, Markéta. Potenciál diskurzivní analýzy a vizuální metodologie v postmoderním paradigmatu vědy. \textit{Pedagogická orientace}. Brno, 2018, roč.~28, č.~1, s.~163-183. ISSN~1211-4669. doi:10.5817/PedOr2018-1-163.
|