J 2014

Etické problémy při sdělování výsledků psychologického vyšetření dětí a dospívajících

KUŠNIERIKOVÁ, Kateřina a Mojmír SVOBODA

Základní údaje

Originální název

Etické problémy při sdělování výsledků psychologického vyšetření dětí a dospívajících

Název anglicky

Ethical issues of reporting psychological assessment results of children and adolescents

Autoři

KUŠNIERIKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Mojmír SVOBODA (203 Česká republika)

Vydání

Annales psychologici, Brno, Munipress, 2014, 2336-4939

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00105747

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

psychodiagnostika; etika; psychologické vyšetření; výsledek vyšetření; sdělení výsledku

Klíčová slova anglicky

psychodiagnostics; ethics; psychological assessment; assessment result; assessment report

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 5. 2019 13:04, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Anotace

V originále

Etické otázky psychologické diagnostiky jsou bezesporu velmi závažným a aktuálním tématem. Sdělení se zaměřuje na problematiku etiky sdělování výsledků psychologického vyšetření dětí a dospívajících. Výzkum (byl) je orientován jednak na výskyt etických dilemat, jednak na preferované způsoby řešení daných etických dilemat. Výzkum proběhl v letech 2009-2010 formou dotazníkového šetření mezi psychology z celé ČR, kteří provádějí psychologickou diagnostiku dětí a dospívajících. Nejčastějším etickým problémem sdělování výsledků vyšetření je sdělování negativních závěrů vyšetření.

Anglicky

Ethical issues of psychodiagnostics are without question very substantial and topical issue. This article deals with ethical issues of communicating psychological assessment results of children and adolescents. The aim of this research was to describe the incidence of the ethical dilemmas and processes of solution of the ethical dilemmas preferred by respondents. The research was realized in 2009-2010 as a survey among psychologists from the Czech Republic, who practise psychodiagnostics of children and adolescents. The most frequent ethical issue of reporting psychological assessment results is reporting negative results of assessment.