2018
Opportunities to Develop Intercultural Communicative Competence in Czech lower-secondary schools: Findings of the IRSE Video Study of German
ZERZOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Opportunities to Develop Intercultural Communicative Competence in Czech lower-secondary schools: Findings of the IRSE Video Study of German
Název česky
Příležitosti k rozvoji interkulturní komunikační kompetence na druhém stupni ZŠ: výsledky IVŠV videostudie německého jazyka
Autoři
ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, Berlin, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2018, 1339-4045
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00105830
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000456083000006
Klíčová slova česky
německý jazyk; cizí jazyk; IKK; interkulturní kompetence; interkulturní komunikační kompetence; příležitosti k učení; kategoriální systém; videostudie
Klíčová slova anglicky
German; foreign language; ICC; intercultural competence; intercultural communicative competence; opportunities to learn; system of categories; videostudy
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 2. 2019 07:35, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
The empirical study deals with the topic of teaching intercultural communicative competence (ICC) in Czech lower-secondary German classes. The aim of the study is to investigate the quantity and quality of the opportunities to develop ICC, the proportion of activities aimed at developing the cognitive, affective, and behavioural component of ICC, the proportion of activities focused on Big-C Culture and small-c culture and culture-general and culture-specific topics. The introductory part and the following part of the study introduce its theoretical background, and terminology is then followed by the methodological part describing the sample (28 German lessons of 7 teachers videotaped in the 8th and 9th grades of Czech lower-secondary classes at seven schools in Jihomoravský region within the IRSE Video Study of German1 project), the way of processing the data (recording, transcription, coding), the research questions and a system of categories (a system for assessing teaching ICC), that was used for analyses of the videotaped lessons. The findings show that emphasis is put on the cognitive component of ICC, while the other components (behavioural and affective) stay at the background. These results are consistent with the results of the IRSE Video Study of English project (Zerzová, 2012), which has the potential of initiating discussion for both English and German language teaching methodologies.