ZERZOVÁ, Jana. Opportunities to Develop Intercultural Communicative Competence in Czech lower-secondary schools: Findings of the IRSE Video Study of German. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education. Berlin: WALTER DE GRUYTER GMBH, 2018, roč. 6, č. 3, s. 101-121. ISSN 1339-4045. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/jolace-2018-0027.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Opportunities to Develop Intercultural Communicative Competence in Czech lower-secondary schools: Findings of the IRSE Video Study of German
Název česky Příležitosti k rozvoji interkulturní komunikační kompetence na druhém stupni ZŠ: výsledky IVŠV videostudie německého jazyka
Autoři ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, Berlin, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2018, 1339-4045.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00105830
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.2478/jolace-2018-0027
UT WoS 000456083000006
Klíčová slova česky německý jazyk; cizí jazyk; IKK; interkulturní kompetence; interkulturní komunikační kompetence; příležitosti k učení; kategoriální systém; videostudie
Klíčová slova anglicky German; foreign language; ICC; intercultural competence; intercultural communicative competence; opportunities to learn; system of categories; videostudy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 4. 2. 2019 07:35.
Anotace
The empirical study deals with the topic of teaching intercultural communicative competence (ICC) in Czech lower-secondary German classes. The aim of the study is to investigate the quantity and quality of the opportunities to develop ICC, the proportion of activities aimed at developing the cognitive, affective, and behavioural component of ICC, the proportion of activities focused on Big-C Culture and small-c culture and culture-general and culture-specific topics. The introductory part and the following part of the study introduce its theoretical background, and terminology is then followed by the methodological part describing the sample (28 German lessons of 7 teachers videotaped in the 8th and 9th grades of Czech lower-secondary classes at seven schools in Jihomoravský region within the IRSE Video Study of German1 project), the way of processing the data (recording, transcription, coding), the research questions and a system of categories (a system for assessing teaching ICC), that was used for analyses of the videotaped lessons. The findings show that emphasis is put on the cognitive component of ICC, while the other components (behavioural and affective) stay at the background. These results are consistent with the results of the IRSE Video Study of English project (Zerzová, 2012), which has the potential of initiating discussion for both English and German language teaching methodologies.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:40