J 2018

Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku – vybrané kvality projektovaného kurikula

VLČEK, Petr; Iva KOUŘILOVÁ a Hana ŠERÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku – vybrané kvality projektovaného kurikula

Název česky

Evaluační kritéria a výstupové standardy tělesné výchovy ve Španělsku – vybrané kvality projektovaného kurikula

Název anglicky

Evaluation criterions and performance standards of physical education in Spain – chosen qualities of the intended curricula

Autoři

VLČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí); Iva KOUŘILOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Hana ŠERÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie, Česká kinantropologická společnost, 2018, 1211-9261

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00105905

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Španělsko; Česká republika; tělesná výchova; kurikulum; vzdělávací program; komparace

Klíčová slova anglicky

Spain; The Czech Republic; Physical Education; Curriculum; Educational programmes; Comparison

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2019 13:54, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek uvádí vybrané analýzy projektovaného kurikula tělesné výchovy ve Španělsku, které následně srovnává s projektovaným kurikulem tělesné výchovy v České republice. Vznik předkládaného textu byl iniciován výsledky české kurikulární reformy, které podle některých výzkumných prací zaostávají za původními očekáváními. Motivem příspěvku tedy byla snaha získat a posoudit přístupy k projektování tělesné výchovy našich zahraničních kolegů, jež by mohly napomoci při tvorbě, revizích a inovacích českých kurikulárních dokumentů, které jsou v současnosti velice aktuální. V analýze a deskripci španělského kurikulárního dokumentu pro primární vzdělávání, která je pro předložený text klíčová, se zabýváme jeho formální a obsahovou stránkou. Důraz klademe především na oblast tělesné výchovy. Ve výsledcích a závěrech jsou diskutovány podobnosti a rozdíly ve formálním a obsahovém zpracování analyzovaných kurikulárních dokumentů primárního vzdělávání ve Španělsku a v České republice. Hodnoceny jsou vybrané kvality analyzovaného projektovaného kurikula a formulována doporučení pro revize českých vzdělávacích programů projektujících tělesnou výchovu.

Anglicky

This study deals with the comparison of current physical education curricular documents (especially education programmes) of the Czech Republic and Spain for primary education. The motive for elaborating this text arises from the Czech educational reform and its unsatisfactory results. Thus, the authors intention is to assess different approaches toward projecting physical education curricula. The results could support current elaboration, revision and innovation of the Czech curricula documents. In the key analysis and description of the Spanish curricula paper for primary education we concentrate on the framework of the document and especially its physical education content. In the result part we discuss the similarities and differences between the Czech and Spanish physical education curricula. We analyse some chosen qualities of the analysed intended curricula and we formulate some recommendations for the Czech educational programmes revisions.

Návaznosti

MUNI/A/0877/2017, interní kód MU
Název: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk (Akronym: VOČaZ 2018)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty